40

Autotaalglas met eigen duurzaamheidsmanager vol in transitie “Het is behoorlijk arbeidsintensief en specialistisch werk geworden” Sinds een klein jaar heeft ruithersteller Autotaalglas een eigen duurzaamheidsmanager in dienst. Want duurzaamheid is een belangrijke pijler; niet alleen voor mens en milieu (en voor de klant) maar het maakt de organisatie ook klaar voor de toekomst, benadrukt commercieel directeur Martijn Zaal. Daarnaast ziet hij de regelgeving vanuit de overheid strenger worden en de duurzaamheidsparagraaf bij tenders groter. “Maar zonder intrinsieke motivatie lukt het niet. Waarbij kwaliteit van het herstel én klantwaardering natuurlijk hoog moet blijven”. Zaal over de uitdagingen van ruitherstel anno 2024, waar het allang niet meer alleen gaat over sterretjes en ruitvervanging. Wat die duurzaamheid betreft: de franchiseorganisatie, met 54 vestigingen in het land, is volop bezig de afvalstromen volledig recyclebaar te maken. De ruiten zijn dat al; inclusief de folie die ertussen zitten. De stroom van verpakkingsmaterialen is ook aangepakt. Nu wordt gekeken naar zaken als zonnepanelen, automatisch sluitende deuren en of vestigingen misschien al van het gas af kunnen. Ook het eigen wagenpark is onder de loep genomen. Zaal is momenteel volop bezig met de elektrificatie van de eigen vloot. De 100 Mini’s bestemd voor (gratis) vervangend vervoer, daarvan zijn er al 75 vol-elektrisch. De overige 25 volgen dit jaar nog. Zaal: “Die verduurzamingsslag is gemaakt. Nu de 60 bussen nog. Daarover zijn we nog vol in onderhandeling met importeurs. Want bedenk: we hebben een 24/7 nooddienst continu paraat staan. Qua actieradius – soms rukken we per bus wel vijfmaal op een nacht uit bij een calamiteit - en belading; ze moeten voldoen aan onze eisen.” Kansen om je te onderscheiden Daarbij wordt er branchebreed gesproken met alle stakeholders in de branche, zoals VNA, BOVAG en Verbond van Verzekeraars. Hoe kunnen maatregelen universeel worden ingevoerd, hoe rapporteer je het beste in lijn met de nieuwe Europese milieurichtlijnen? “Het zijn zeker geen randzaken meer, ze raken echt je corebusiness. Tegelijkertijd biedt het in de markt ook kansen. Kansen om je te onderscheiden met een toch redelijk uniform product”, aldus Zaal. Om die kansen te benutten, moet het hele netwerk van Autotaalglas natuurlijk mee. Dat ziet Zaal momenteel gebeuren; alle ondernemers in het netwerk zien nut en noodzaak. “Ons netwerk bestaat natuurlijk vooral uit technisch specialisten, die sterretjes, ruitvervanging maar ook kalibraties en alle zaken die eromheen horen, gewoon het best willen uitvoeren. Dat dit op een duurzame manier moet worden uitgevoerd, is nu helemaal onderdeel van het geheel geworden. Dat is mooi om te zien.” Dat de focus bovendien op de klant helpen – in lijn met de afspraken die worden gemaakt met leasemaatschappijen, verzekeraars en fleetowners – zijn vruchten afwerpt, blijkt wel uit de hoge klantwaardering van een 9.1, benadrukt Zaal. De NPS score bedraagt een al even hoge 67. “De lage ‘time to serve’ is één van de redenen om voor Autotaalglas te kiezen, zelfs in een druk seizoen zoals in deze periode”, zegt Zaal. “Dan merk je toch dat we een verzameling betrokken ondernemers zijn met hart voor de zaak”. “Dat dit op een duurzame manier moet worden uitgevoerd, is nu helemaal onderdeel van het geheel geworden. Dat is mooi om te zien” 40 |

41 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication