6

Proef van TotalEnergies en Jedlix “Slim laden vermindert belasting stroomnet met 40%” TotalEnergies en Jedlix hebben succesvol aangetoond dat slim laden - laden op het juiste moment - van elektrische voertuigen de belasting van het elektriciteitsnet aanzienlijk kan verlichten tot wel 40% tijdens piekuren. Op de langste dag van het jaar demonstreerden TotalEnergies en Jedlix in Utrecht hoe slim laden de druk op het elektriciteitsnet kan verlagen. Bij 179 publieke laadpalen van TotalEnergies werd – zonder dat de elektrische rijder hier veel van merkte - minder hard geladen tijdens de piekuren tussen 4 en 9 uur ‘s avonds. De eigenaren van 251 privé laadpalen van Jedlix laadden overdag met korting buiten de piekuren, optimaal gebruikmakend van beschikbare zonne-energie in de regio. De aansturing heeft plaatsgevonden op basis van de verwachte belasting van het net. Door deze slimme laadtechnieken toe te passen, hebben TotalEnergies en Jedlix ervoor gezorgd dat het elektriciteitsverbruik tijdens de piekuren gereduceerd is met gemiddeld 40 procent. Olof van der Gaag, voorzitter Olof van de Gaag van de NVDE van de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie (NVDE), benadrukt dat het gelijktijdig aansturen van private en publieke laadinfrastructuur uniek is in Nederland. “TotalEnergies en Jedlix laten hiermee zien wat de potentie is van slim laden om de belasting op het elektriciteitsnet te verminderen.” Het project benadrukt de effectiviteit van slim laden zowel in het verhelpen van overbelasting van het net op kritieke dagen en het bieden van waarde aan de EV-rijder. Ook gemeente Utrecht ziet de meerwaarde van dit project. Wethouder Eva Oosters reageert enthousiast; “Wij willen het gebruik van elektrische voertuigen in onze stad stimuleren zonder het elektriciteitsnet te overbelasten. TotalEnergies en Jedlix hebben bewezen dat dit mogelijk is. Deze slimme oplossingen brengen ons een stap dichter bij het realiseren van onze klimaatdoelen.” AUMACON: rendement dealers groeit niet mee met omzet De dominantie van de grootste autodealers blijkt niet te stuiten, blijkt uit het nieuwe dealerholdingonderzoek van AUMACON. Maar ook: de bedrijfsrendementen zijn in veel gevallen niet navenant meegegroeid. Ondanks de groei in omzet. Bij twee derde van de bedrijven daalde het rendement in 2023 zelfs ten opzichte van 2022, terwijl ook hier weer vrijwel alle holdings een omzetgroei realiseerden. De 10 allergrootste autodealers hebben in Nederland nu 48,9 procent van de totale verkoop van nieuwe personen- en bestelauto’s in handen. Ze zagen het verkoopvolume met 21,7 procent toenemen. De top-50 daalde licht naar een marktaandeel van 79,4 procent, de 100 allergrootsten noteerden tezamen 89,7 procent van de totaalmarkt. Volgens de onderzoekers van AUMACON was 2023 andermaal een moeizaam autojaar. Weliswaar behoren de leveringsproblemen inmiddels tot het verleden, de marktvraag bleef opnieuw op een uiterst laag niveau. Grootste groeier Ieder jaar zet AUMACON tijdens de presentatie van de Dealerholding Top-100 de grootste groeier in de spotlights. Dit jaar is dat Hedin Automotive dat een paar jaar geleden Stern overnam. De van oorsprong Zweedse dealerholding staat nu op plek twee, onder Van Mossel Automotive Group. Die laatste levert inmiddels één op de acht nieuw auto’s in Nederland! Het bedrijf noteerde vorig jaar een verkoopaantal in Nederland van 54.647 stuks en heeft daarmee 12,5 procent van de markt in handen. Op plek nummer drie eindigt Emil Frey Nederland, dochter van Europees marktleider Emil Frey Group. Wat betreft het dealerlandschap: Nederland telt op dit moment in totaal circa 250 zelfstandige dealerbedrijven. Dat zowel de Top-50 als de Top-100 in 2023 een terugval laten zien wordt met name veroorzaakt door de groei van de allerkleinste dealers; de merken die in deze categorie dealers veel vertegenwoordigd worden (zoals Mazda, Suzuki, Mitsubishi en Subaru) noteerden in 2023 juist bovengemiddelde verkoopgroei. Daarnaast worden steeds meer auto’s buiten dealers om rechtstreeks verkocht via internet. elke dag 6 |

7 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication