10

Fleet Support gaat ‘meegroeien’ met de klant “Ook voor mid-market bedrijven wordt mobiliteit steeds complexer” ’s Lands grootste onafhankelijke wagenparkbeheerder Fleet Support gooit haar dienstverlening om op het gebied van outsourcing. Althans, het knipt haar bestaande dienstverlening op in vier verschillende pakketten. Daarmee sluit het nog beter aan bij small- en mid-market bedrijven die, bij groei, steeds meer relevante diensten kunnen afnemen. Maaike Appelboom en Vincent Hindriks van Fleet Support geven Fleet & Lease | TrendsinAutoleasing.nl als eerste een kijkje in de (nieuwe) keuken. Fleet Support is in de markt vooral bekend van de grote (corporate) bedrijven die hun hele mobiliteitsbeheer aan hen hebben uitbesteed. Van de miljoen zakelijke (lease) auto’s die er in Nederland rondrijden, worden er flink wat beheerd door de organisatie uit Arnhem. Maar sinds 2021 heeft het, na een overname, het internationale XPOfleet in huis gehaald dat in 2024 het nieuwe mobiliteitsplatform Muto lanceerde. Een ‘gamechanger’ zoals het mobiliteitsplatform destijds werd omschreven. Bedoeld voor zowel de kleinere als grotere fleetowners die de regie zelf willen houden over hun mobiliteit, maar daarin ondersteuning zoeken. Want die ‘kleinere’ partijen zoeken wel degelijk naar ondersteuning in het steeds complexer wordende mobiliteitslandschap, weet Appelboom. “Kijk alleen al naar de elektrische auto. We zien de EV-instroom bij kleinere wagenparken steeds dichter bij die van corporates komen. Daar is echt een ander autobeleid voor nodig. De kostenopbouw van een EV is anders en je hebt te maken met veel verschillende leveranciers. Niet alleen de auto, maar ook de laadpas, de laadpaal en de benodige laadinfrastructuur is noodzakelijk. En hoe ga je op kantoor laden als je in een bedrijfsverzamelgebouw zit? Ook het laden zelf – wat flink in de papieren kan lopen – moet je kunnen managen.” Gebruikscyclus van een EV De elektrificatie van het zakelijk wagenpark gaat door, ook bij het MKB, weet Hindriks. Alleen al door het gegeven dat de brandstofauto meer belast gaat worden. “Je ziet dat de hele focus op duurzaamheid, waarin de grote corporates veelal zelf doelstellingen hebben geformuleerd, ook relevant wordt voor small en mid-market bedrijven. Ze moeten wel. De ervaring die wij met de grote corporates “Kijk alleen al naar de elektrische auto. Daar is echt een ander autobeleid voor nodig” hebben opgedaan, komt nu te pas voor dit marktsegment. We hebben bij de corporates vaak al een hele gebruikscyclus van elektrische voertuigen aan ervaring, zowel met gele als met grijze kentekens. Dat heeft een vracht aan kennis opgeleverd.” Hoe ziet die ‘opgeknipte’ dienstverlening van Fleet Support er nu uit? Het bedrijf heeft vier pakketten geïntroduceerd. Het eerste pakket kan al laagdrempelig worden ingezet. Ideaal voor bijvoorbeeld mid-market bedrijven die zelf ook nog aan de knoppen willen zitten, maar wel behoefte hebben aan overzicht en een back-up indien nodig. Het platform Muto speelt daarin een belangrijke rol. Onlangs nog uitgebreid met extra rapportage tools voor meer maatwerk. Want net als bij de grote klanten, kunnen de strategieën met betrekking tot mobiliteit bij kleinere bedrijven ook flink verschillen. Geeft men het personeel volop de ruimte om te kiezen voor een leaseauto – inclusief leasefiets en mobiliteitskaart - of beperkt men die keuze? Wordt er met meerdere leasemaatschappijen gewerkt of gelooft men in een single supplier strategie? “Bij MKBbedrijven zie je vaak dat het wagenpark wordt beheerd in bestaande HR-software of administratiesystemen. Maar groeit het park, gaat dat knellen. Dan lopen ze ontegenzeggelijk tegen de grenzen aan wat zo’n systeem 10 |

11 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication