Smappee ziet verschuiving naar ‘slimme’ thuislaadpaal De laadpaal als onderdeel van een energiemanagementsysteem Thuisladen is voor zowel de particuliere als zakelijke EV-rijder vaak de goedkoopste optie. Veel werkgevers faciliteren hun leaserijders dan ook om een thuislaadpunt te laten installeren. Maar is dat wel nodig gezien de goed ontwikkelde publieke infrastructuur? En hoe werkt thuisladen in deze tijden van netcongestie, dynamische tarieven en zonneproductie? Wat gaat ‘slim laden’ doen? We vragen het Marco Nederveen, Country Manager van Smappee, dé wereldwijde ‘cleantech-speler’ op het gebied van slimme laadinfrastructuur. Jullie verkopen thuislaadoplossingen onder andere in samenwerking met verzekeraar Univé. Welke ontwikkelingen zie je op het gebied van thuisladen? “Grofweg twee ontwikkelingen. We zien dat de thuislaadpalen voor de beginnende particuliere berijder vrij eenvoudige eisen kent; de laadpaal moet laden, ervoor zorgen dat de stoppen er niet uit vliegen, ofwel een overload beveiliging door middel van loadbalancing, en moet vooral niet te duur zijn. Aan de zakelijke kant zie je ook iets gebeuren. Veel berijders hebben een, laten we zeggen, eerste generatie laadpaal aan de muur hangen die voldeed aan wat de particulier vandaag de dag eist. Echter, een 12 | steeds groter wordende groep schuift toch op in de richting van een slimme laadpaal. Een laadoplossing die rekening houdt met de thuissituatie, nu of in de toekomst. Misschien wordt een thuisbatterij overwogen, zijn er zonnepanelen, wordt er elektrisch gekookt, en lopen er, zoals bij mij thuis, een paar pubers rond die de hele dag van alles moeten opladen? Wat je dus ziet is dat er niet meer een laadpaal nodig is, maar een slim energiemanagementsysteem waar de laadpaal onderdeel van uitmaakt. Maar ook aan de niet-technische kant gebeurt er veel. Zo zijn er steeds meer werkgevers die ook de opgewekte elektriciteit uit zonnestroom vergoeden. Omdat zij van mening zijn dat ze op die wijze werknemers ‘belonen’ voor de investering hierin. Dit is ook een duidelijk statement van deze bedrijven als het gaat om écht groen rijden.” Is thuisladen nog altijd de logische keuze gezien de huidige, goed ontwikkelde publieke infrastructuur? “Dat is tweeledig: in de beginfase van de ontwikkeling van elektrisch rijden, zag je dat er veelal werd gekozen voor een laadpaal thuis omdat er onzekerheid was ten aanzien van de range van de auto. Ook was de publieke infrastructuur
13 Online Touch Home