nog beperkt. Nu zien we dat niet alleen de publieke infrastructuur een uitstekende dekking heeft, maar dat eigenlijk ieder bedrijf er wel voor heeft gezorgd dat er op de zaak geladen kan worden. Een stukje gemak speelde zeker mee, in combinatie met zekerheid. Ook omdat de zakelijke rijder dit altijd wel in zijn pakket kreeg aangeboden via de leasemaatschappij. Nu zien we de trend dat een zakelijke berijder niet meer standaard kiest voor een laadpaal. En ook fleetmanagers zijn niet altijd meer voorstander van het standaard ter beschikking stellen. Als ik een rekenvoorbeeld mag geven: je ziet in de zakelijke markt dat er bedragen tussen de 2800 en 3200 euro als stelpost voor een laadpaal in rekening wordt gebracht. Als je dan het verschil neemt tussen de prijs van kWh op straat versus wat moet worden vergoed aan de werknemer, dan moet je daar heel wat kilometers voor rijden voordat de paal is terugverdiend. Maar thuisladen is nog altijd een goede keuze, zeker als er zonnepanelen aanwezig zijn. En als de salderingsregeling verdwijnt, kan het nog interessanter zijn. De grote stijging van het aantal EV’s lijkt even voorbij. Maar bij een verdere geleidelijke groei loopt het straatbeeld straks vol. Dan ben je toch aangewezen om thuis te laden.” Hoe ziet huishoudelijk energiebeheer in Nederland er in de toekomst uit? “Waar wij echt in geloven is dat op termijn onze auto’s rijdende batterijen zijn die niet alleen een rol spelen bij de onbalans op het net, maar ook virtueel onderling stroom kunnen verdelen. Het stroomnetwerk gaat hulp krijgen van een doelgroep (auto’s) die zelf stroom nodig hebben. Deze auto’s/batterijen gaan echt een belangrijke rol spelen want onze huishoudens vragen iedere dag meer stroom. Het aantal elektrische apparaten in huis stijgt hard. Denk maar aan alle ‘schermen’, keukenapparatuur, warmtepompen, airconditioning etc…” Wat is slim laden in de praktijk? Wat levert het echt op? Hoe werkt dit voor organisaties? “Slim laden is een beetje een containerbegrip en zal voor iedereen individueel een iets andere betekenis hebben. Voor mij persoonlijk betekent dit dat je energiehuishouding dusdanig is ingericht dat je binnen de bestaande capaciteit van je huis je doelstellingen bereikt. Waarom zou je auto direct moeten gaan opladen om 19.00 ’s avonds als je pas de volgende dag weg moet en de stroomprijs hoog is (variabel contract). Maar misschien wil je alleen maar dat je auto gaat laden als dit op zonnestroom kan als je thuiswerkt en automatisch stopt als de zon weg is. Of heb je maar 100 km nodig de volgende dag en laat je het systeem de goedkoopste momenten bepalen en ervoor zorgen dat aan die eis is voldaan. Voordelen van een slim systeem voor werkgevers is ook dat de exacte kosten kunnen worden vergoed op basis van de werkelijke laadtransacties thuis. Bovendien: door slim laden in te zetten bij meerdere medewerkers tegelijk, kan de organisatie grip houden op totale laadkosten en duurzame impact.” Hoe helpt Smappee gebruikers om klaar te zijn voor toekomstig energietariefbeleid en wetgeving? “Eerder gebruikte ik de term slimme laadpaal, dat klopt eigenlijk niet. De laadpaal zelf is niet slim, eerder dom. De software die deze aanstuurt maakt de paal slim. Smappee’s Energie Management Software (EMS) is onze core en expertise en waar we iedere dag aan werken om deze compliant te maken met wet- en regelgeving in de landen waar Smappee actief is. Niet alleen compliant maar naadloos afgestemd op de verschillende lokale omstandigheden.” Wat zijn de grootste misverstanden rond thuisladen en energiebeheer? “Dat je thuis altijd volledig kan volladen. Maar als er meerdere apparaten stroom gebruiken is er vaak niet voldoende om ook de auto nog wat stroom te geven.” Marco Nederveen | 13 Smappee
14 Online Touch Home