(elektrische) leaseauto’s, maar verzorgt ook mogelijkheden met betrekking tot andere mobiliteitsvormen, zoals fietslease”, aldus Toebes. Mobiliteitsdesk Van den Udenhout Lease heeft bij meerdere klanten een mobiliteitsdesk ingericht. Arts: “We zitten dan ‘inhouse’ bij de klant en hebben hier contact met hun medewerkers. Daarmee ontlasten we de HR-afdeling. We doen bijvoorbeeld de intake van nieuwe medewerkers, zorgen dat alles klaarstaat op de eerste werkdag. Of dat nu een leasefiets, -auto of OV-pas is. Al die operationele handelingen nemen we uit handen. Dit werkt echt perfect”. Met dergelijke dienstverlening denkt Arts zich te onderscheiden in de volle leasemarkt. Trouwe klanten werken als ambassadeurs en zorgen voor nieuwe aanwas van klanten. Qua tariefstelling lift Van den Udenhout mee op de inkoopkracht van VWPFS. Toch blijft die lokale, Brabantse inslag belangrijk voor Arts. Niet alleen vanwege de grote ICT-sector en zakelijke dienstverlening verzameld rondom de Hightech Campus in Eindhoven maar de leasedirecteur wil de lijnen graag kort houden met de klant en de flexibiliteit in dienstverlening hooghouden. “Buiten de Randstad is de auto veelal nog de maatstaf. Maar als je Amsterdam woont, wordt er ook wel gekozen voor andere vormen van mobiliteit. Dan kunnen we dus schakelen met bijvoorbeeld Shuttel, de mobiliteitspasleverancier en voor leasefietsen Lease-a-Bike. Het is mooi om te zien dat we bedrijven ook in hun brede mobiliteitsbehoefte kunnen voorzien.” Automotive Campus in Helmond Ook heeft Van den Udenhout de nodige klanten onder bijvoorbeeld bezorgdiensten. Grijze kentekens dus. Waarbij er ook niet wordt geschuwd met nieuwe transportmiddelen, zoals Light Electric Vehicles (LEV’s). Zo is het elektrische voertuig voor stadlogistiek van Qarry opgenomen in het park. Het is ontwikkeld op de Automotive Campus in Helmond. Het voertuig wordt bijvoorbeeld ingezet door de online supermarkt Crisp om de boodschappen thuis bij de klant te brengen. Arts: “Ook al is het risico voor ons groter - we weten immers nog weinig over de restwaarde en exploitatiekosten van LEV’s - we zetten toch graag in op innovatie om daarmee de veranderende vraag van klanten te kunnen blijven ondersteunen. Denk bijvoorbeeld aan de milieuzones in binnensteden. Daar moet je als leasemaatschappij wat mee.” Wat betreft die grijze kentekens, Van den Udenhout heeft vorig jaar het inbouwbedrijf INSTRA overgenomen. Het maakt onderdeel uit van de verdere specialisatie op het gebied van grijze kentekens, want ook daar ziet Arts groeikansen. Na een rustig eerste halfjaar op de grijs kentekenmarkt door de recente BPW-wijziging ziet Arts deze weer langzaam maar zeker aantrekken. Klanten zijn zich na de massale bestelronde van eind vorig jaar nu weer actief aan het oriënteren. Van den Udenhout kan deze groep ook nu nog helpen met BPM-vrije voertuigen in alle formaten. In sommige branches is een verschuiving gaande van grote bestelauto’s naar lichtere bedrijfswagen of zelf ‘gewone’ 18 |
19 Online Touch Home