berijder. Dat maakt het allemaal lastig en prijzig als je langdurige leasecontracten moet aangaan. Daarnaast als er over 3 jaar een betere optie is in de markt, dan vervangen we ze gewoon weer. Bij leasing moet je dat allemaal van tevoren bedenken: de looptijd, het aantal kilometers per jaar. Bovendien: met de bestelling van een dergelijk aantal, kan je een goede deal maken”, aldus Gerritse. Voor de 350 bestelwagens is ook dezelfde constructie gekozen als de Renault 5’s. Ook daar speelt flexibiliteit een hoofdrol; de auto’s rijden door heel Nederland en worden voor diverse werkzaamheden ingezet. Steeds vaker wordt gekeken welk vervoer nodig is voor een bepaald project. Dat betekent in sommige gevallen dat werknemers geen vaste bedrijfsauto meer hebben. Ook wordt er gekeken of in sommige gevallen de bestelauto kan worden vervangen door een (kleinere) personenauto. Elektrisch als het kan Wat de elektrificatie van bestelauto’s betreft: hier geldt het devies: elektrisch als het kan. Als het niet kan, worden er naar plug-in hybrides gekeken en als ook die niet uitkomen wordt diesel ingezet. “We hebben nu ongeveer 35 elektrische bestelauto’s rondrijden: van ID-Buzz’en tot Nissan Townstars en enkele Renault Kangoo’s. Ook hebben we twee 9-persoons elektrische personenwagenbussen voor het vervoer van de mensen naar projecten in binnensteden. Het probleem met de elektrische bestelauto’s is vooralsnog het beperkte laadvermogen en trekgewicht. Er moet bij ons nu eenmaal vaak een aanhanger of een schaftkeet aan kunnen worden gehangen. Daar schieten de EV’s nog tekort”, aldus Van Velzen. Voorwaarde voor de gekozen constructie van de bedrijfsauto’s was wel dat er een goede ketenregisseur moest zijn. Bestelauto’s zijn halffabricaten, naast dat ze op tijd moeten worden geleverd door de dealer, moeten ze worden voorzien van de Dura Vermeer huisstijl, moet de telematica erin worden gebouwd en ze moeten worden voorzien van een inrichting. Dura Vermeer heeft daarbij gekozen voor bott en de inbouwpartner Veth Automotive. Waarbij Veth ervoor zorgt dat de bestelauto’s gebruiksklaar op de stoep van Dura Vermeer staan. “Wij pakken graag de rol van regisseur voor alle spelers in de keten om een voertuig uiteindelijk turnkey bij onze klant af te leveren. Het is pure ontzorging voor onze klant”, aldus Peter Keller van Veth Automotive. “Er moet bij ons nu eenmaal vaak een aanhanger of een schaftkeet aan kunnen worden gehangen” Alle hens aan dek Die regierol is een zegen voor ons, benadrukken Van Velzen en Gerritse. “Natuurlijk hebben we regelmatig een ketenoverleg om te kijken waar wat loopt en waar we staan. Want er kunnen natuurlijk altijd situaties voorkomen waarbij het werk zich ophoopt bij een leverende dealer of er een > | 21 Bott Dura Vermeer
22 Online Touch Home