Verkeersveiligheid Groep Nederland en Nationale Nederlanden: “Investeren in verkeersveiligheid loont altijd” De samenwerking tussen verzekeraar Nationale-Nederlanden (NN-TRD) en de Verkeersveiligheid Groep Nederland (VVGN) is een schoolvoorbeeld van een win-winsituatie. En niet alleen om de stijgende schadelast een halt toe te roepen, benadrukt Ron Christiaanse, Senior Risicodeskundige / Preventieadviseur wagenparken van het Team Risico Deskundigen van NN. “Onze focus ligt op de bestuurder. Die moet ’s avonds weer veilig thuis aankomen.” Die focus op de bestuurder heeft uiteindelijk ook invloed op de schadelast van het wagenpark van zijn werkgever. En op de verzekeraar zelf of de tussenpersoon. Het is de hele keten die uiteindelijk profiteert; Christiaanse wijst erop dat schade alle partijen tijd en geld kost. Hoe klein die schade ook is. “Dus ook als het gaat om schade die niet wordt gemeld bij een verzekeraar maar waar een fleetowner voor opdraait omdat het bedrag bijvoorbeeld onder de eigen risicogrens zit. Denk ook aan het tijdsverlies: het halen en brengen van een auto naar een schadehersteller, de tijd dat je daar stilstaat.” Ook bij VVGN heeft men natuurlijk de focus op de bestuurder, benadrukt Collin Bell, commercieel directeur van VVGN. Maar ook daar wordt gekeken naar de ‘kleine schades’. Bell spreekt van de ‘leermomenten’ als een bestuurder veel kleinere schades rijdt. “Je ziet dat het vaak de opmaat is naar een grotere klap. Iemand met te weinig focus op het rijden, zit met zijn hoofd of handen bij andere zaken. Veiligheid gaat voor VVGN in de eerste plaats om levens en welzijn, niet alleen om kosten en een bedrijfsimago. Elke schade die voorkomen wordt, betekent ook minder kans op letsel en een veiliger verkeersklimaat,” aldus Bell. Verontrustende cijfers Het is vaak een verzekeraar als NN die als eerste bij een bepaalde fleetowner een hoge schadelast constateert. Ook kunnen bedrijven zelf aankloppen bij de verzekeraar maar meestal krijgt Christiaanse een bericht van de binnendienst van NN naar aanleiding van verontrustende cijfers. Christiaanse en zijn collega Geert Buurke, nemen dan al snel contact op met het betreffende bedrijf. Een blauwdruk om vervolgens de schadelast naar beneden te brengen, is er niet, benadrukt Christiaanse. “We hebben uiteindelijk veel mogelijkheden om een ondernemer hierbij te helpen en zijn medewerker veilig thuis te krijgen. Maar eerst gaan we inventariseren: we halen de eigen schaderegistraties op, kijken naar klachten of bekeuringen. We willen echt een 24 | beeld hebben van de berijders of chauffeurs. Zetten daar eventueel telematicamiddelen voor in. Vervolgens gaan we analyseren. Gaat het voornamelijk om manoeuvreerschades of gaat het vooral mis bij rijbaanwisselingen? Daarna kijken we of er specifieke trainingen aan te pas moeten komen. Let wel: onze dienstverlening is kosteloos, als extra service aan onze klant. Betaalde vervolgstappen, zoals trainingen aan chauffeurs, helpen de klant vervolgens besparen.” Gerichte oplossingen De concrete stappen kunnen dan worden ingevuld door VVGN. Bell weet als geen ander dat een problematisch schadebeeld veel oorzaken kan hebben; of dit nu ligt aan de houding van de chauffeurs of verankerd zit in een bepaalde bedrijfscultuur. Ook voor VVGN is het een zoektocht. “Maar in de samenwerking met NN is natuurlijk al veel voorwerk gedaan. Dan kun je er al vrij snel gerichte oplossingen op loslaten. Onlangs hebben we nog mooie resultaten geboekt bij uitvaartonderneming Dela. Je zou het misschien niet verwachten maar er werden heel veel kleine schades gereden. Tel daarbij op dat Dela opereert in een ‘representatieve wereld’, zoals we dat noemen - alles moet natuurlijk perfect gaan tijden de uitvaarten – was de winst groot. In korte tijd hebben we succesvol de chauffeurs weten te trainen.”
25 Online Touch Home