Collin Bell te midden van de ‘collega’s’ bij Nationale Nederlanden: Geert Buurke (l) en Ron Christiaanse (r) Sowieso zien zowel Bell als Christiaanse meer aandacht voor het ‘imago’ van het wagenpark. Op bestel- en vrachtauto’s staat doorgaans groot de naam van het bedrijf vermeld. Als een chauffeur zich dan ‘misdraagt’ op de weg, straalt dat af op zijn werkgever. Maar ook zonder de ‘post’ imagoschade is er door Bell vrij snel een businesscase te maken. “Investeren in verkeersveiligheid loont altijd”, aldus Bell. 2.000 euro Christiaanse haalt een recent onderzoek aan van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) dat berekende dat kleine en grote, verzekerde en niet verzekerde schades de werkgever gemiddeld 2.000 euro kosten. “Als er in een wagenpark gemiddeld 50 keer per jaar zo’n schade wordt gereden, reken maar uit! Als je dan de kans ziet om het aantal schades met bijvoorbeeld 20 procent naar beneden te halen, heb je al een prima businesscase.” Overigens zijn in deze kosten- batenanalyse de lagere onderhoud- en slijtagekosten of lager brandstofverbruik niet meegerekend. Iets wat een verkeersveiligheidstraining altijd oplevert, benadrukt Bell. Maar belangrijker: een training levert altijd een bepaalde bewustwording op, zowel van de berijder als van zijn werkgever. Of het nu grijze of gele kentekens betreft, Christiaanse en Bell zien het overal gebeuren. Christiaanse: “In de transportsector gaat het vaak om kosten besparen. Tegelijkertijd zie je dat een groeiende groep werkgevers meer verantwoordelijkheid neemt richting hun leaserijders. In alle gevallen als je voor de baas onderweg bent, heeft een werkgever natuurlijk de verantwoordelijkheid om dit veilig te organiseren. Het zijn allemaal zaken die het thema verkeersveiligheid op de agenda zetten. Maar een tandje erbij, mag best.” “Als je dan de kans ziet om het aantal schades met bijvoorbeeld 20 procent naar beneden te halen, heb je al een prima businesscase” | 25 Verkeersveiligheid Groep Nederland
26 Online Touch Home