gelijkstroom. De Mazda6e Long Range laadt in 47 minuten tot 385 km bij met 90 KW gelijkstroom. Naast de uitstekende laadmogelijkheden heeft de Mazda6e een geremd trekgewicht van 1.500 kg. Mazda biedt hiermee een breed inzetbare auto die de zaken op het gebied van actieradius en snelladen gewoon prima op orde heeft, benadrukt Ard Zweet. Daarbij grijpt de auto terug op verleden, waarbij de Mazda 626 een leasetopper was. In het design van de nieuwe 6e is daarom teruggegrepen naar de historie van Mazda, bijvoorbeeld die van de 626 maar ook van het iconische model RX7. “Toch is de 6e bovenal een royaal uitgeruste auto met veel binnenruimte en een bijzonder hoogwaardig afwerkingsniveau. Vooral op dat laatste punt weet de auto echt indruk te maken”. De elektrische Mazda6e moet de bestuurder vertrouwen geven, zowel op het gebied van actieradius en snellaadmogelijkheden als het trekgewicht. Voor de leaserijder is het een auto waarmee je altijd uit de voeten kunt. “Dat zien we nu ook terug bij medewerkers van grote corporates met een elektrische autoregeling.” Volgens Ard Zweet komen er inmiddels aanvragen binnen van fleetmanagers, simpelweg omdat de Mazda6e een gespreksonderwerp is geworden bij de koffieautomaat. “Leaserijders zien de auto, raken enthousiast en stappen vervolgens naar hun fleetmanager. Dat is geweldig om te merken. Hoewel we nieuw zijn in dit elektrische segment, is Mazda als merk natuurlijk alom bekend. In combinatie met het sterke imago dat we al jaren hebben – en de uitstekende TCO-cijfers – maakt dat de Mazda6e ook voor fleetowners een veilige en aantrekkelijke keuze.” “Leaserijders zien de auto, raken enthousiast en stappen vervolgens naar hun fleetmanager. Dat is geweldig om te merken” Mazda6e verwelkomt bestuurder Met intuïtieve technologie en een doordachte gebruikerservaring creëert de Mazda6e een naadloze band tussen bestuurder en voertuig, waarbij veiligheid, gemak en emotionele verbondenheid voorop staan. Dat begint al op het moment dat de bestuurder nadert en de welkomstmodus wordt geactiveerd: zodra de auto de sleutel detecteert klappen de zijspiegels uit, komen de deurgrepen tevoorschijn, worden de deuren automatisch ontgrendeld en de opvallende lichtsignatuur aan de voor- en achterzijde ‘begroet’ de bestuurder. Afhankelijk van de instellingen komt de achterspoiler subtiel tevoorschijn. Als de deur opengaat, schuift de bestuurdersstoel 10 centimeter naar achteren om instappen te vergemakkelijken, en keert hij terug naar de vooraf ingestelde positie zodra de bestuurder is ingestapt. Bij het verlaten van de auto wordt deze reeks handelingen in omgekeerde volgorde uitgevoerd – een gebaar dat de aandacht voor detail en zorg voor de inzittenden weerspiegelt, aldus Mazda. Het interieur is verder een toonbeeld van Mazda's Smart Cockpitfilosofie. De displays en bedieningselementen zijn op natuurlijke wijze vanuit het gezichtsveld van de bestuurder geplaatst, om afleiding te verminderen en de reactietijd te verbeteren. Mazda’s zogenoemde ‘mensgerichte benadering’ houdt ook rekening met de manier waarop bestuurders tijdens het rijden met technologie omgaan. Spraakherkenning maakt handsfree bediening van het navigatiesysteem, de audio, de klimaatregeling en meer mogelijk, zodat de bestuurder zich volledig op de weg kan concentreren. Voor rustige omgevingen of slapende passagiers bieden intuïtieve gebarenbediening een alternatieve manier om oproepen aan te nemen of het audiosysteem te bedienen zonder te spreken of het scherm aan te raken. Maar wat volgens Ard Zweet vooral geldt: de Mazda6e is een masterclass in design, waarbij vorm en functie naadloos in elkaar overvloeien tot een auto die zowel visueel opvallend als praktisch is. Met zijn vloeiende buitenlijnen, geavanceerde verlichtingstechnologie en een minimalistisch maar luxueus interieur vertegenwoordigt de Mazda6e het volgende hoofdstuk in Mazda’s designevolutie. > | 29 Mazda
30 Online Touch Home