34

17% cao’s bevat afspraken over duurzame mobiliteit Slechts 17% van de cao’s bevat afspraken over verduurzaming van werkgebonden mobiliteit, terwijl 55% van de werkgevers wel bewust nadenkt over hun mobiliteitsbeleid. Het een en ander blijkt uit het jaarlijkse werkgeversonderzoek 2025 in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). Ook bestaan er grote verschillen in aanpak per sector én is de auto nog steeds het populairste vervoermiddel voor woon-werkverkeer. Ondanks de verschillen per sector blijft het reisgedrag van werknemers opvallend stabiel in de afgelopen zes jaar: zo’n 60% reist meestal met de auto of motor naar het werk. Het vervoermiddel blijft dan wel grotendeels hetzelfde, maar er wordt wel minder vaak gereisd van en naar het werk door het toegenomen aandeel in thuiswerken de afgelopen jaren. Ook accepteert inmiddels zeven op de tien werkgevers hybride werken volledig binnen de organisatie, en hebben de meest werkgevers goede ICTfaciliteiten (89%). Ook geeft zes op de tien werkgevers aan dit jaar hun wagenpark (sneller) te willen verduurzamen, al dan niet ter vervanging van minder duurzame voertuigen. Dit levert directe CO2 -reductie op zonder dat werknemers hun reisgedrag hoeven te veranderen. Volgens staatssecretaris Thierry Aartsen is het een goede ontwikkeling dat steeds meer werkgevers bewust nadenken over mogelijkheden en innovaties om de reiskeuzes van hun medewerkers te verduurzamen. “De volgende stap is om de zakelijke kansen van verduurzaming écht te benutten, zodat reizen van en naar het werk schoner én goedkoper wordt. Duurzamer reizen levert zo winst op voor het milieu, werknemers én werkgevers.” 99% biedt gratis parkeren Over die verschillen in aanpak per sector: in de Bouw & Industrie bevatten de CAO’s in slechts 9% van de gevallen afspraken over duurzaamheid. Autogebruik staat hier centraal: 99% van de werkgevers biedt gratis parkeren, 89% vergoedt parkeerkosten en leaseauto’s zijn ruim beschikbaar. In de commerciële dienstverlening staat fl exibiliteit voorop, met mobiliteitsbudgetten (29%) en leasefi etsregelingen (32%). Toch bevat ook hier slechts 14% van de cao’s afspraken over duurzame mobiliteit. In niet-commerciële dienstverlening (zorg, onderwijs, overheid) zijn vaker duurzame alternatieven beschikbaar: 82% vergoedt ov, 51% biedt leenfi etsen en 75% geeft een thuiswerkvergoeding. Het aandeel cao’s met duurzame mobiliteitsafspraken is hier het hoogst (22%). Het onderzoek is uitgevoerd door Ipsos I&O onder 1.151 werkgevers met meer dan 100 werknemers. Dit jaar is voor het eerst gevraagd of werkgevers bewust nadenken over hun mobiliteitsbeleid, dit geldt dus voor 55%. Volgens Carlo Steenvoorden, HR-manager bij KPN, streeft het bedrijf er voortdurend naar een aantrekkelijke en moderne werkgever te zijn. “Deze reis-app biedt niet alleen gemak bij een vaak vervelend klusje, maar geeft ook inzicht in je bijdrage aan het milieu. En we zijn zuinig op het milieu bij KPN. Daarbij is het natuurlijk ook fun”. 1.250 (lease)fi etsen Twee jaar geleden werd het mobiliteitsbeleid van KPN volledig herzien. Voor die tijd was het mobiliteitsbeleid eigenlijk een optelsom van regels uit verschillende tijden, zegt Steenvoorden. “Veel was nog gestoeld op het oude normaal: leaseauto’s, uitzonderingen, veel ruimte voor maatwerk. Maar dat botste steeds vaker met onze duurzaamheidsambities.” KPN reis-app maakt declareren makkelijker én groener Met de nieuwe reisdeclaratie app van KPN wordt het invullen van declaraties niet alleen makkelijker, maar het maakt ook nog eens inzichtelijk hoeveel CO2 reisgedrag uitstoot. KPN heeft speciaal hiervoor een reis-app laten ontwikkelen, die gebruikt maakt van gamifi cation. Het is onderdeel van de vergroening van het mobiliteitsbeleid. KPN is de eerste in Nederland die de reis-app van Reisbalans combineert met CO2 uitstoot en gamifi cation. Met ingang van september kunnen 10.000 KPNmedewerkers de app installeren en gebruiken. De app registreert vrijwel automatisch de reisbewegingen en koppelt deze aan een CO2 -dasboard. De medewerker krijgt daardoor per reis, maar ook per reisperiode inzicht in hoeveel hij of zij bijdraagt aan het terugdringen van zijn CO2-footprint. Gaat de medewerker op de fi ets, of met de trein, dan wordt hij beloond met een smiley. Reist hij veel met de benzineauto, dan is het een iets minder vriendelijke emoji. Het dashboard in de app geeft ook aan hoe groen de werknemer reist ten opzichte van collega’s. 34 |

35 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication