38

Leasevloot blijft licht groeien maar vervangingsvraag daalt Nieuwe, zakelijke auto’s worden in 75-80% van de gevallen geleased en dit aandeel is nog steeds groeiende. Na herijking van de leasevloot bij veel bedrijven door thuiswerken zijn de totale kilometrages in Nederland nagenoeg hersteld. Wel wordt ook de groei van het leasepark geremd door minder vervangingsvraag. Het een en ander blijkt uit ‘vooruitzicht automotive’, een onderzoek van ING Research. Om met het positief nieuws met betrekking tot de leasemarkt te beginnen: de onderzoekers zien vooral zakelijke dienstverleners relatief goed presteren – een branche als vanouds grootafnemer van leaseauto’s. En deze leaseauto blijft daar als arbeidsvoorwaarde goed overeind, ook al vanwege de krappe arbeidsmarkt. Dan die andere driver van leaseauto’s, maar dan wel elektrische varianten: zakelijke rijders gaan dit jaar naar verwachting extra elektrische auto’s aanschaffen door de stijging van de bijtelling van 17% naar 22% in 2026. Die EV’s zijn overigens al bij menig bedrijf verplicht: grote bedrijven beschikken in 60 procent van de gevallen over een elektrische autoregeling, gemiddeld over alle bedrijven is dat 30 procent. De zakelijke markt is nog altijd de drijvende kracht achter de elektrificatie. Ruim 55% van het elektrische wagenpark is begin 1 op de 2 nieuwe zakelijke auto’s elektrisch ING verwacht dat dit jaar 1 op de 2 nieuwe zakelijke auto’s elektrisch is. De laatste korting op de bijtelling zal naar verwachting een aanleiding zijn voor bedrijven om werknemers te stimuleren om (eerder) te vervangen. Daardoor stijgt dit jaar het totale marktaandeel van elektrisch in de nieuwverkoop naar verwachting door naar zo’n 38%. “We verwachten dat de verhoging van de bijtelling voor elektrische auto’s in combinatie met prijsacties en vervroegde inruil in 2025 nog voor een flinke zakelijke eindsprint kan zorgen”, aldus de onderzoekers. Daar tegenover staat dat de vervangingsvraag op de zakelijke markt dit jaar achterblijft. Bedrijven hebben namelijk minder leaseauto’s van de coronageneratie (20202021) te vervangen. Daarom zal de totale autoverkoop ook achterblijven vergeleken met 2024. Weliswaar heeft ING de prognose iets verhoogt, naar 374.000. Zo’n 2 procent minder dan vorig jaar. De prognose van RAI/BOVAG is overigens stukken pessimistischer: 367.000. Marktanalist AUMACON is nog het meest positief. Die zet de teller op 381.000, ongeveer eenzelfde aantal als vorig jaar. ‘Laadmix’ Wat betreft die twijfel over laden en kosten: de actieradius (inmiddels al vaak boven de 500 km) en de laadinfrastructuur hebben nog steeds de aandacht van potentieel elektrisch rijders, maar zijn geen grote beperkingen meer. Bij hogere kilometrages loont het wel om de vergelijkende sommetjes te maken en dan blijkt de ‘laadmix’ van wezenlijke invloed, berekende ING. Laadkosten zijn een belangrijke factor in het kostenplaatje van elektrisch rijden. Voor snelladen zonder abonnement liggen de kosten echter zo’n 2,5 keer zo hoog als voor thuisladen, terwijl de kosten voor reguliere openbare laadpalen sterk variëren en daar tussenin liggen. Zonder korting is snelladen per 100km halverwege 2025 duurder dan benzineverbruik. Mensen die niet thuis kunnen laden zijn dus aanmerkelijk meer geld kwijt voor elektrisch rijden. Een laatste ‘zorg’ van de onderzoekers zijn de oplopende leasetarieven voor elektrische auto’s. Dat komt voornamelijk door de prijsdaling van elektrische occasions waardoor er met lagere restwaardes wordt gerekend. Toch blijft de zakelijke markt nog wel de motor van de elektrificatie en daarmee de vergroening van het Nederlandse wagenpark. Maar die vergroening gaat uitermate traag – de huidige vervangingsgraad is slechts 4,1%. Met dit tempo kost het ruim 24 jaar voordat het volledige wagenpark is vervangen. Door die lage vervangingsgraad zullen bijvoorbeeld Duitsland en België – die nu nog een beduidend lager EV-marktaandeel hebben – Nederland snel inhalen voor wat betreft de vergroening van het park. KPMG: Eén op de drie automotive-managers gaat voor ander businessmodel De internationale auto-industrie staat onder druk en bedrijven worstelen om zich aan te passen. Eén op de drie topmensen uit de sector verwacht dat hun bedrijfsmodel binnen drie jaar op de schop gaat, blijkt uit de 25e editie van de Global Automotive Executive Survey van KPMG. Hun businessmodel, producten en operatie zullen er dan compleet anders uitzien, verwachten de 775 managers uit de sector die voor het onderzoek zijn ondervraagd. Belangrijkste aanjagers van die verandering: Kunstmatige intelligentie (AI) en zogenaamde software-defined vehicles (SDV’s); auto’s die via over-the-air updates nieuwe functies kunnen krijgen. Bovendien hebben fabrikanten en toeleveranciers te maken met stijgende kosten, geopolitieke spanningen, kwetsbare toeleveringsketens en veranderende wensen van consumenten. “Wat dit jaar opvalt, is de snelheid waarmee de veranderingen zich nu aandienen,” 38 |

39 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication