zegt Stijn de Groen, hoofd Automotive bij KPMG Nederland. “De komende jaren zullen we daardoor echt gaan zien welke impact AI en autonome voertuigen daadwerkelijk op de sector hebben.” Cyberdreigingen Kunstmatige intelligentie (AI) en deze software-defined vehicles gaan zorgen voor een stroomversnelling in de auto-industrie. Zo verwacht 87 procent van de ondervraagde managers dat autonoom rijden rond het jaar 2030 de standaard wordt. AI zal volgens de respondenten (48 procent) vooral worden ingezet om bij autofabrikanten en toeleveranciers te versnellen. Driekwart van de ondervraagden zegt AI te gebruiken om de toeleveringsketen efficiënter te maken. Daarbij nemen de zorgen over digitale veiligheid toe, vooral in Europa, waar 71 procent van de respondenten cyberdreigingen als belangrijk risico noemt. “Het vermogen van een fabrikant om deze systemen te beheren en veilig te houden wordt een bepalende factor om leidend te worden in de industrie”, aldus De Groen Daarnaast is door de opkomst van digitale verkoopkanalen het lastiger om klantrelaties op te bouwen. Consumenten verwachten steeds vaker een naadloze, gepersonaliseerde interactie gedurende de volledige levenscyclus van het voertuig. Eén op de drie managers erkent dat de verschuiving naar online verkoop het moeilijker heeft gemaakt om betekenisvolle klant relaties op te bouwen. Maar ondanks de strategische noodzaak noemt slechts een klein deel van de leidinggevenden klanttevredenheid als topprioriteit. Hoge aanschafkosten en beperkte laadinfrastructuur In het segment van elektrische voertuigen remmen hoge aanschafkosten en beperkte laadinfrastructuur de groei. Toch vindt 84% van de bedrijven dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor het stimuleren van de vraag. “Een groot risico van al dat veranderen is dat bedrijven in de automotive sector te veel met zichzelf bezig zijn en daarbij de klant uit het oog verliezen”, aldus De Groen. Geopolitieke ontwikkelingen vormen tot slot een van de belangrijkste krachten die invloed uitoefenen op de automotive industrie. 68% van de bedrijven geeft aan bezig te zijn met het actief herstructureren van de waardeketen, waarbij onder andere nearshoring en lokale productie worden overwogen om de risico’s van mondiale waardeketens te beperken. De Groen: “Met de toenemende wereldwijde onzekerheid wordt de veerkracht van de toeleveringsketen beschouwd als een bepalende factor voor zowel financiële prestaties als concurrentiepositie.” Arval-vloot telt 34.000 EV’s (en 2.800 e-bikes) Uit het onlangs gepubliceerde duurzaamheidsrapport van Arval blijkt dat de leasemaatschappij momenteel 34.000 volledig elektrische voertuigen in haar Nederlandse vloot heeft rondrijden. Dat is 32% van de totale vloot. Ook de verduurzaming van het eigen wagenpark voor de medewerkers is in volle gang. Inmiddels bestaat 96 procent uit volledig elektrische voertuigen. Dankzij deze groei in elektrische mobiliteit is de gemiddelde uitstoot per voertuig per kilometer met 39 procent gedaald ten opzichte van januari 2020. Ook liet Arval Nederland in 2024 sterke groeicijfers zien in alternatieve vervoersoplossingen. De Arval Bike Lease-vloot verdubbelde tot 2.800 fietsen en het aantal gebruikers van Arval Car Sharing steeg met veertig procent. De leasemaatschappij noemt een belangrijke stap richting duurzame mobiliteit de lancering van Arval Energy vorig jaar. Een initiatief waarin samen met partners wordt onderzocht, getest en ontwikkeld hoe geavanceerde laadcomponenten voor voertuigen, kunnen bijdragen aan een duurzamere toekomst. Hiermee wordt een brug geslagen tussen mobiliteit en energie, specifiek gericht op leasevoertuigen, aldus Arval. In Nederland beheert Arval 106.000 voertuigen Ayvens gaat samenwerking aan met Plugsurfing Leasemaatschappij Ayvens gaat samenwerken met Plugsurfing, het Europese laadplatform voor bedrijven. Daarmee krijgen Ayvens-klanten toegang tot het grootste laadnetwerk van Europa, bestaande uit meer dan 1 miljoen publieke laadpunten. Bestuurders krijgen toegang tot een laadapp met betaalservice, wat elektrificatie makkelijk en toegankelijk moet maken. Wagenparkbeheerders hebben vanuit één centraal portaal inzicht in laadkosten op verschillende locaties, bijvoorbeeld op kantoor, langs de weg en thuis, zodat deze kosten goed beheerd kunnen worden. De gedetailleerde rapportagedata en inzicht dragen bij aan de optimalisatie van de TCO, zo is het idee. | 39 TrendsinAutoleasing
40 Online Touch Home