Geen dure coöperatie Overigens heeft de wervingscampagne al snel de eerste resultaten opgeleverd. Van tevoren is in kaart gebracht in welke gebieden er nog vestigingen bij kunnen. Daar is een soort hitlist van gemeenten uitgekomen. Vanuit het netwerk zelf was er al snel animo deze gemeenten in te vullen. Enkele potentiële overnamekandidaten hebben zich inmiddels ook gemeld. Daar zit rijp en groen bij, zegt Reinderts. Bovendien zijn er ook wat eisen voor een bedrijf om zich te mogen aansluiten. Maar zelfstandige Edward Reinderts schadeherstelbedrijven hebben het moeilijk tegenwoordig. “Alleen al als je kijkt naar de eisen met betrekking tot duurzaamheid; dat is gewoon fors. Wij bieden daarin alle ondersteuning, net als op het gebied van IT en facturatie. Je krijgt als aangesloten bedrijf heel wat ondersteuning waarbij we ook nog eens geen dure coöperatie zijn. Dat rekensommetje is doorgaans snel gemaakt.” Momenteel zijn binnen de ABS-keten de eerste vier bedrijven die aan de nieuwe BOVAG-Plusnorm voldoen. Anderen zullen spoedig volgen. Sinds kort heeft ABS een eigen ‘econoom’ in dienst die de leden bijstaat in de dagelijkse business en hoe deze te verbeteren. Reinderts wijst op het gegeven dat klanten zoals leasemaatschappijen en verzekeraars steeds meer aanvullende eisen stellen op het gebied van kwaliteit, duurzaamheid, toekomstbestendigheid en compliance. “Dat kan je eigenlijk alleen als keten goed faciliteren.” Herstelcapaciteit Herstelcapaciteit. Dat is tegenwoordig het begrip waar het om draait richting klanten, zegt Reinderts. Dus niet om het aantal stenen gebouwen. Technologie kan helpen die capaciteit mooi te spreiden over het hele netwerk. Of de elektrische auto nog grote impact heeft op de organisatie? Reinderts: “We herstellen nu ongeveer 100.000 EV’s per jaar. We waren de eersten die Tesla’s deden. Voor ons zijn het wat dat betreft ‘gewone’ auto’s geworden. Al streven we nog naar meer tariefdifferentiatie voor complexe reparatie van veiligheidskritische schades, zoals omschreven in de BOVAG-Plusnorm. Het is nog even de vraag hoe de nieuwe, Aziatische modellen de hele aftersales gaan vormgeven. Maar bij ons gaat het voornamelijk om herstelcapaciteit en hoe die zeker te stellen ook na 2030.” “We herstellen nu ongeveer 100.000 EV’s per jaar. Dat zijn voor ons eigenlijk ‘gewone’ auto’s geworden” | 45 ABS Autoherstel
46 Online Touch Home