De nieuwe generatie elektrische bestelauto’s die vanaf 2026 op de markt komen Renault Group-merken met nieuw elan de zakelijke markt op Op zoek naar partijen met een (EV) visie… Renault heeft de laatste tijd de wind in de rug. Voor de tweede maal op rij won het de Auto van het Jaar verkiezing, de verkopen van de populaire bestelauto’s Trafic en Master beleefden records (die laatste was ook International Van of the Year 2025) en nieuwe modelintroducties gaven de fleetsalesmanager van Renault Group in Nederland, Danny Brugman, meer dan genoeg handvaten de zakelijke markt op te zoeken. En dat blijft nog wel even zo, met nieuwe introducties dit jaar van Renault, Dacia en Alpine! Een klein jaar is Danny Brugman nu fleetmanager bij Renault Group. En hij heeft bepaald niet rustig achterover kunnen hangen. Maar liefst 10 modelintroducties waren er het afgelopen jaar met de merken Renault, Dacia en Alpine. Het liefst zou hij enkele introducties opnieuw willen doen, zegt hij gekscherend. Er valt immers zoveel te vertellen. “Bijvoorbeeld over de Renault Symbioz, de compactste SUV van het merk in het C-segment. Renault heeft nu een ijzersterk aanbod in de segmenten waar het van oudsher in uitblinkt: van B- tot en met D-segment. Met daarin zowel een ruim aanbod van volledig elektrische aandrijvingen als (plug-in) hybrides. En er komt dit jaar nog meer aan, bijvoorbeeld de elektrische R4, de Alpine A290 en A390, eveneens vol-elektrische en de Dacia Bigster. Die laatste zou wel eens voor een doorbraak van het merk in de zakelijke markt kunnen zorgen.” Fier bovenaan De voertuigen die zich niet meer hoeven te bewijzen, zijn de bedrijfsauto’s Renault Trafic en Master. Door de afschaffing van de BPM-vrijstelling had de verkoop van bedrijfsauto’s vorig jaar de wind in de rug. In de registratiestatistieken is Renault vorig jaar geëindigd op de tweede plek. Maar als de dealerregistraties uit die cijfers worden gehaald, staat Renault fier bovenaan. Brugman: “De Trafic is de best verkochte bedrijfswagen van Nederland. Bovendien: als je op modelniveau naar de personenwagen en bedrijfswagenmarkt als totaal kijkt, is de Trafic het op één na best geregistreerde voertuig van het jaar is geweest. Kortom, hij heeft heel veel personenwagens achter zich gelaten. Dat is toch wel bijzonder.” De Bigster en de Alpine A290 zijn momenteel al te bestellen, de Bigster komt met een zuinige hybride aandrijving. Het merk voert al enige tijd de elektrische Spring, vorig jaar vernieuwd maar nog altijd de voordeligste elektrische auto met de beste prijs-kwaliteitverhouding op de Europese automarkt. “Qua zakelijke registraties in Nederland mag Dacia nog wel een sprong maken. Maar bedenk: het merk groeit in Nederland qua verkopen 4 jaar met 118% in aantal registraties. En die groei verdient het merk ook”, aldus Brugman. 10 |
11 Online Touch Home