16

auto’s sowieso belangrijker in het schadeherstelbedrijf. Niet alleen om snel de juiste onderdelen te kunnen bestellen, maar ook om te kijken of de juiste equipment voorhanden is en om het juiste gekwalificeerd personeel ervoor vrij te maken. En die diagnosetijd wordt meestal ook niet vergoed in de huidige afspraken tussen de schadeherstelbedrijven en haar opdrachtgevers. Audatex berekent ook alleen de reparatietijden voor bekende en vooraf gedefinieerde werkzaamheden, zoals het vervangen van onderdelen, spuiten en monteren. Er zit geen diagnosetijd in verwerkt. ABS heeft jaren geleden het concept Totaalherstel gelanceerd. Daarbij wordt van tevoren in kaart is gebracht waar in de keten welke vakkennis aanwezig is om die vervolgens gericht in te zetten. Opdrachtgevers kregen hiermee de zekerheid dat elke schade – ongeacht merk, soort en grootte – op de juiste plek, met de juiste mensen en op de meest efficiënte manier gerepareerd wordt met behoud van geldende (fabriek)garanties. Daarbij heeft ABS zo’n beetje voor alle gevestigde merken een merkerkenning in huis. Een ‘nieuw’ model ziet Reinderts eigenlijk als doorontwikkeling van het Totaalherstel programma, wat inmiddels ook de basis is geweest voor de BOVAG Plusnorm. Academisch ziekenhuis Hoe dit nieuwe model eruit moet komen te zien? Daarvan zijn de contouren bij ABS al zichtbaar. Het is gestoeld op het model van eerste-, tweede- en derdelijnszorg. Waarbij de eerste lijn die van de ‘huisarts’ is. Ofwel: Hier worden de ‘eenvoudige’ reparaties uitgevoerd voor merken die in Audatex staan, waar de onderdelen makkelijk voor verkrijgbaar zijn, er technische informatie in het Nederlands verkrijgbaar is en er een importeur/dealerorganisatie is. De gemiddeld specialistische (ziekenhuis) tweedelijnszorg is er voor de high-end luxemerken en voor EV’s/hybrides. Ook hier weer voor ‘gevestigde’ merken met importeuren dealerorganisatie erachter maar waar de fabrikant bijvoorbeeld wel speciale eisen heeft. Eisen die doorgaans extra investeringen eisen van het schadeherstelbedrijf. Tenslotte is er de complexe (academisch ziekenhuis) lijn met (elektrische) merken zonder Audatex-aansluiting, zonder technische informatie in het Nederlands en waarbij er niet makkelijk onderdelen kunnen worden besteld. Ook al omdat er geen importeur of dealerorganisatie is. Tarieven zouden op dit systeem moeten worden gestoeld. “Nu moeten we opnieuw naar het calculatiemodel kijken, daar waar we eerder al afscheid hebben genomen van het ‘gemiddelde schadebedrag’. Dat was ook niet meer houdbaar” Maar wat Reinderts vooral wil, is erkenning voor de voorbereidingstijd bij complexe reparaties. Ofwel: de extra diagnosetijd moet ergens in terugkomen. Een tariefdifferentiatie is daarbij nodig; nu is het nog teveel ‘one size fits all’. Reinderts: “Zo’n aanpak is niet meer 16 |

17 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication