Ruben Veldkamp nauwelijks EV’s verkocht. Wij hebben die wel rondrijden, en die zijn superinteressant voor die landen. We zien EV’s eigenlijk op alle markten buiten Nederland goed presteren. Dat geldt voor alle soorten EV’s, groot of klein, met een korte actieradius of een long range accu.” Single point of contact Nederlandse leaseauto’s zijn sowieso populair in het buitenland, mede door het goede onderhoud waar leasemaatschappijen streng op toezien. Veldkamp krijgt de auto’s netjes aangeleverd, compleet met uitgebreide rapporten van inspectiediensten. Hij ziet geen grotere problemen met EV’s dan met conventionele auto’s. staan. De einde-contractauto’s van eind 2019, toen er nog geen bijtelling zat op EV’s, komen nu massaal op de occasionmarkt. “In de markt zie je allerhande initiatieven om tweedehands EV’s, veelal Tesla’s, een tweede leven te geven als occasionleaseauto of via private lease. Maar verkoop via ons platform blijkt vaak een beter middel om alsnog een goede restwaarde te realiseren. In ieder geval een betere opbrengst dan de marktwaarde in Nederland”, aldus Veldkamp. “Nederland heeft in Europa relatief gezien de overgrote meerderheid van tweedehands EV’s in bezit” Europese markten halen EV-achterstand in Het bijzondere aan de Nederlandse markt is dat er momenteel veel meer aanbod is van elektrische auto’s dan in de rest van Europa. Nederland heeft relatief gezien de overgrote meerderheid van tweedehands EV’s in bezit. Omdat AUTO1.com door heel Europa opereert, zorgt het platform ervoor dat klanten nog steeds uitstekende opbrengsten krijgen voor hun gebruikte EV’s. “De feedback van leasemaatschappijen is dat men ontzettend blij is met ons”, zegt Veldkamp. De vraag naar tweedehands EV’s in het buitenland komt doordat de elektrificatie van het wagenpark daar later op gang is gekomen. Landen in Oost- en Zuid-Europa maken een inhaalslag, ook op het gebied van laadinfrastructuur. De verkoop van nieuwe EV’s komt daar langzaam op gang, maar er zijn nauwelijks occasions beschikbaar. Veldkamp: “Twee, drie en vier jaar geleden zijn er in die regio’s | 19 Groei met dubbele cijfers is ook de inzet voor 2025. Veldkamp ziet bijvoorbeeld een groeiend aanbod én vraag naar bestelauto’s. In deze grijze kentekens wil AUTO1.com zich verder specialiseren. Ook al zijn bestelauto’s vaak specifiek ingericht, tussen de 60.000 partners van AUTO1. com zit er altijd wel een geïnteresseerde die juist op zoek is naar die specificaties. Een andere ontwikkeling die Veldkamp opvalt: voor sommige leasemaatschappijen is AUTO1.com de single point of contact voor remarketing. Ofwel: het verzorgt van A tot Z de hele remarketing, van transport en taxaties door middel van ‘mobile evaluators’ tot het afhandelen van de factuurstroom. Veldkamp: “Iedere leasemaatschappij gaat weer anders om met zijn remarketing. Velen hebben daarvoor grote afdelingen, die zien het echt als corebusiness. Maar anderen laten steeds meer aan ons over. Wij zijn daar prima voor geëquipeerd. En als de opbrengsten goed zijn, waarom niet?” Europa’s grootste handelsplatform AUTO1.com is Europa's grootste handelsplatform voor gebruikte auto's. Meer dan 60.000 partner dealers in meer dan 30 landen digitaliseren actief hun handel in gebruikte auto's met technologieën en diensten van AUTO1.com. Kopers hebben toegang tot een merkonafhankelijke voorraad van meer dan 30.000 geïnspecteerde gebruikte auto's. Verkopers, waaronder dealers, fabrikanten, leasingen verhuurbedrijven, hebben de mogelijkheid om voertuigen digitaal aan het dealernetwerk te verkopen. AUTO1
20 Online Touch Home