Bike Totaal Lease: eerste fietsleasemaatschappij vanuit ondernemers opgezet “Er is nog een wereld te winnen met fietslease” Of fietslease inmiddels een bekend en ingeburgerd concept is? Verre van dat, betoogt Ivo Dietz van Dynamo Lease, de eigen leaseformule achter onder andere de fietswinkels van Bike Totaal. Er is nog een wereld te winnen! Ook al omdat veel bedrijven niet weten dat fietslease kostenneutraal kan worden aangeboden aan het personeel. En die laatsten willen doorgaans maar al te graag! Dynamo Lease is ’s lands eerste ‘echte’ fietsleasemaatschappij die vanuit een retailorganisatie is opgezet. Het is onderdeel van Dynamo Retail Group met onder andere de formule Bike Totaal (840 winkels in Nederland, België en Duitsland). De 170 Bike Totaal vestigingen in Nederland bieden fietslease aan onder het eigen label: Bike Totaal Lease. Onder leiding van Dietz, die zijn sporen heeft verdiend in de autoleasesector, is leasing sinds eind vorig jaar volledig geïntegreerd in de organisatie. Of beter gezegd: omarmd door de fietswinkels in het land die tot de retailorganisatie behoren. “Dat maakt deze leasemaatschappij uniek: het is vanuit de lokale ondernemers ontstaan. Zij maken het verschil. Daardoor beschikken we meteen over een landelijke dekking. Want daar ben ik bij de start van mijn fietslease-carrière achter gekomen: een serviceapparaat, met goede afspraken rondom onderhoud en levering, is op fietsgebied (lees: e-bikes) net zo belangrijk als bij autolease. Wij bieden een landelijke servicebelofte, compleet met een leasefiets servicepaspoort, een soort onderhoudsboekje voor de elektrische fiets. Al die zaken hebben we nu 100% op orde.” Race for talent De e-bike is, sinds de nieuwe leasefietsregeling in 2020 van kracht ging, aan een opmars bezig. Naast E-bikes, worden ook bakfietsen, stadsfietsen én speed pedelecs 20 | steeds vaker geleased. Werkgevers zien de voordelen, omarmen het gegeven dat ze met de leasefiets een mooie, gewilde arbeidsvoorwaarde kunnen toevoegen aan hun ‘race for talent’. Toch is er nog een wereld te winnen, benadrukt Dietz. Want vooral in het MKB en MKB+ - de groep waarop Bike Totaal Lease zich op richt - is die kennis over de leasefietsregeling vaak beperkt, ondervindt Dietz regelmatig. “Werkgevers verwarren het oude fietsplan, waarin alles wordt geregeld binnen de WKR (werkkostenregeling) nog wel eens met het autoleasemodel en de nieuwe leasefietsregeling. Die laatste regeling dateert uit 2020 en regelt alles buiten de WKR, wat werkgevers ook graag willen. Als ze van ons horen dat ze een leasefietsregeling kostenneutraal kunnen invoeren, is men snel om. Maar je moet wel eerst het verhaal vertellen.” De meeste werkgevers willen de regeling niet per se kostenneutraal houden. Men wil er namelijk best aan bijdragen omdat de fiets zo duidelijk zorgt voor het ‘binden, behouden en belonen’ van werknemers. De factor duurzaamheid wordt ook steeds belangrijker bij het MKB, ziet Dietz. “Maar soms liggen er gewoon ook heel praktische problemen aan ten grondslag waarbij de fiets uitkomst kan bieden, zoals parkeerprobleem bij het bedrijf. Daarnaast draag je als werkgever natuurlijk ook bij aan vitaliteit, een begrip dat we steeds vaker tegenkomen. Je wil je personeel gezond houden.”
21 Online Touch Home