22

Urban Mobility Group Benelux: markt voor LEV’s wordt volwassen E-cargo bikes voor bedrijven in transitie center is er vooral zodat (potentiële) klanten een passende mobiliteitsoplossing kunnen vinden die naadloos aansluit op hun werkzaamheden. Maatwerk luidt ons devies. En als de klant nog zoekende is, kan er gebruik worden gemaakt van een vrijblijvende testperiode”, aldus Seelen. Niet alleen door de komst van de zero emissiezones in steden wordt het gebruik van Light Electric Vehicles (LEV’s) of e-cargo bikes voor last mile delivery steeds interessanter, ook verkeerscongestie en de krapte op de arbeidsmarkt helpen de markt vooruit. LEV’s zijn immers zonder rijbewijs te besturen wat het potentieel aan werknemers vergroot. Bovendien worden de producten steeds beter, compleet met ROB-cijfers en leasecontracten en al, benadrukt Bart Seelen van Urban Mobility Group Benelux, de specialist op het gebied van elektrische mobiliteit voor de last mile voor professionals. Wat een van de best lopende producten momenteel is? Zonder meer de VOK bike, zegt Seelen. Een uiterst vernieuwend product. De e-cargo bikes van VOK, een van oorsprong Estlands bedrijf, worden momenteel ook in Frankrijk geproduceerd. Er zijn drie versies beschikbaar, met een rijbereik tot 100km, laadvermogen tot 200 kg en tot 2m³laadvolume. De maximale snelheid is 25km/u, een rijbewijs is niet nodig. De VOK bike is zelfs als 4WD te krijgen. Experience Center In het Experience Center in Goes van Urban Mobility Group Benelux, onderdeel van het zelfstandige Ligier Group Benelux – dat al 40 jaar de importeur is van Ligier in de Benelux - heeft Seelen het gehele assortiment tentoon gesteld. Het is een bonte verzameling van e-cargo bikes en lichte elektrische bestelauto’s, alles geselecteerd op basis van kwaliteit en total cost of ownership (tco). Andere eis om geselecteerd te worden: het moet in Europa worden geproduceerd. Op die manier kan Urban Mobility Group zorgen voor een volledig technische ontzorging. “Maar het 22 | Ligier, vooral bekend om haar brommobielen en city cars, werd twintig jaar geleden al gevraagd door de Franse posterijen om een lichte en wendbare cargoscooter te maken. Inmiddels werkt het bedrijf voor meerdere postbedrijven in Europa met een breed scala aan voertuigen. Last mile delivery zit dus in de haarvaten van het bedrijf, benadrukt Seelen. Anno 2025 is er een waaier aan last mile bezorgbedrijven, vooral dankzij de groei van e-commerce. Maar het is ook het installatiebedrijf dat veel in de binnenstad moet zijn, of de KPN’s van deze wereld. Alles komt over de vloer bij Seelen. “We zijn een nichespeler, maar wel voor een belangrijke niche. Waarbij we in onze aanpak vooral onderscheid maken tussen grote en kleinere bedrijven. Niet omdat hun wensen anders zijn, maar vooral omdat het ene bedrijf makkelijker de transitie instapt dan de ander.”

23 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication