Complexe logistieke operatie Bij grotere bedrijven moeten nieuwe, elektrisch voertuigen vaak worden ingelast in een complexe logistieke operatie. Dat vergt vaak een andere manier van plannen en werken. Het is een transitie waarin veel bedrijven zich bevinden, weet Seelen. “Velen hebben een stip op de horizon, willen tegen een bepaalde tijd CO2-vrij zijn of in ieder geval een flinke vermindering hebben gerealiseerd. We passen naadloos in de transitie die bedrijven doormaken. Maar beslissingstrajecten zijn vaak lang, de testen uitvoerig. Geen probleem voor ons uiteraard. Maar tegelijkertijd zie je momenteel veel kleinere bedrijven die er meteen voor gaan. Natuurlijk wordt het personeel erin meegenomen, daar zorgen wij voor. Uiteindelijk moeten dat onze ambassadeurs worden.” “We kunnen zelfs onze klanten helpen aan personeel, door onze samenwerking met een detacheringsbureau” De reacties van de bestuurders verrast Seelen altijd weer. Ook al is er in het begin tegenstand, eenmaal een tijdje onderweg met een e-cargo bike ervaart men aan den lijve bijvoorbeeld de flexibiliteit van het voertuig. Ofwel, geen stress meer om een bus ergens te moeten parkeren of vast te zitten in het verkeer. Seelen: “En ja, er is een aansluiting om je telefoon op te laden waardoor je gewoon je muziek kunt afspelen. Maar het is vooral ook de reacties van hun klanten. Iedereen vindt het geweldig dat het transport gebeurt op een slimme, duurzame manier.” Business case Voordat bedrijven overgaan op gebruik van LEV’s moet er uiteraard eerste een business case liggen. Kosten en tco moeten duidelijk worden. Duidelijke ROB-cijfers liggen daaraan ten grondslag. Maar wellicht belangrijker: er | 23 moet continuïteit worden geboden. Van onderhoud op locatie tot en met een goed gevuld magazijn vol met reserveonderdelen. Het is allemaal geregeld bij Urban Mobility Group. Daarbij kunnen de LEV’s worden geleased, het bedrijf werkt ook met andere leasemaatschappijen. Seelen heeft zelfs een shortleaseproduct opgetuigd. Om bedrijven eerst een tijd kennis te laten maken met de voertuigen. Later kan het dan worden omgezet in een ‘gewoon’ leasecontract. Wat die tco betreft: Seelen weet dat inzet van een LEV in ieder geval goedkoper is vergeleken met een ‘echte’ bestelauto. “Maar bedrijven vinden het vooral een voordeel dat ze een ander type bestuurder erin kunnen zetten. Je hebt immers geen autorijbewijs nodig. We kunnen zelfs onze klanten helpen aan personeel, door onze samenwerking met een detacheringsbureau.” Seelen ziet de markt van LEV’s langzaam maar zeker volwassen worden. De uitdaging is nu om de enorm diverse klantengroep te binden aan de vele oplossingen die Urban Mobility Group te bieden heeft: van meer een fietsproduct tot een kleine elektrische lichte bestelwagen. “Het is voor klanten vaak een zoektocht, maar uiteindelijk een erg leuke tocht die je samen aangaat.” Urban Mobility Group Benelux
24 Online Touch Home