Klimaatneutrale mobiliteit: zitten we op het goede spoor? Nederland wil in 2050 een klimaatneutraal mobiliteitssysteem hebben. Is dat haalbaar? In het rapport ‘Klimaatneutrale Mobiliteit in 2050’ schetst het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) de stand van zaken en de uitdagingen. “De verwachtingen zijn op dit moment gunstig, maar de uitdagingen om die waar te maken zijn nog steeds groot.” Die uitdagingen liggen vooral op het vlak van de laadinfrastructuur, stelt het PBL. Het groeitempo van elektrisch rijden – we zitten momenteel al in de opschalingsfase van de transitie, aldus het PBL – ligt tot 2040 min of meer in lijn met het pad naar klimaatneutraal. Maar het tempo is wel afhankelijk of we de groeiende vraag naar laadvoorzieningen (tijdig) kunnen accommoderen gezien de toenemende netcongestie en de nog te maken beleidskeuzes over de fiscale behandeling de verschillende typen auto’s. Maar de doelen in 2050 zijn ‘op papier’ wel haalbaar. Duurzame technologieën spelen hierin een cruciale rol. Veel van de benodigde technologie is al ver doorontwikkeld of wordt al uitgerold in de samenleving. Bovendien wordt het geholpen door het gegeven dat er vanaf 2035 in de EU alleen nog nul-emissie personen- en bestelauto’s mogen worden verkocht. Ook nieuwe vrachtauto’s en bussen moeten tussen 2030 en 2040 voor het overgrote deel nulemissie zijn. Nederland stimuleert de elektrificatie van het wagenpark via subsidie- en fiscale regelingen, bijvoorbeeld via de lage aanschafbelasting (bpm) op nulemissie personen- en bestelauto’s en het verlaagde kilometertarief voor nulemissie voertuigen in de vrachtautoheffing. Ook de invoering van nulemissiezones voor stads logistiek in veel binnensteden draagt hieraan bij. Door die gunstige fiscale behandeling in combinatie met de dalende kosten van de technologie zelf, wordt elektrisch rijden vanuit kostenoogpunt steeds aantrekkelijker. ‘Gedoe-factor’ Maar ook hier gelden onzekere factoren. Want bij de keuzes van autokopers komen meer factoren kijken dan alleen kosten. Factoren die zich soms minder makkelijk laten vangen in modellen. PBL: Willen consumenten en ondernemers inderdaad massaal een elektrische auto kopen omdat die goedkoper is in gebruik? Hoe sterk wegen andere factoren mee in hun keuze, zoals (gepercipieerde) problemen rond het kunnen laden of de ‘gedoe-factor’? En of die kosten wel zo gaan dalen heeft natuurlijk ook weer te maken met beleidskeuzes over wat een ‘eerlijke bijdrage’ van de elektrische rijder aan de autobelastingen is (zoals aangekondigd in het Hoofdlijnenakkoord). “Hierover moeten nog knopen worden doorgehakt”, aldus PBL Een groot deel van de uitdagingen liggen bovendien buiten de invloedssfeer van de Nederlandse overheid. Gaan bijvoorbeeld tekorten aan kritieke grondstoffen en materialen of geopolitieke ontwikkelingen, zoals we die dit jaar zagen in de vorm van de importheffingen voor elektrische auto’s uit China, de verwachte groei van het aanbod van goedkope(re) modellen remmen? De PBL-onderzoekers laten weten dat hun onderzoek een gemengd beeld laten zien. Technisch kan er in potentie veel. En die technische route is veelal ook de aantrekkelijkste route, schetst PBL. Die grijpt het minst in op onze levensstijl. We blijven ons op dezelfde manier verplaatsen, maar dan met duurzame technologie. “Maar de klimaatopgave is meer dan een technische invuloefening. Door de klimaatopgave meer integraal op te nemen in de visievorming en uitwerking van ons toekomstig mobiliteitssysteem, kan een systeem ontstaan dat meer dan nu uitnodigt tot duurzamere keuzes. Hiermee kan de kans van slagen van het doel van klimaatneutraal in 2050 aanzienlijk worden vergroot.” “Snelladen wordt goedkoper dan traag laden” Snelladen met DC-laders wordt in de toekomst goedkoper dan AC-laden, voorspelt snellaadbedrijf ELECTRA. Dit komt doordat snellaadstations meer energie aankunnen en vaker gebruikt worden, waardoor de kosten per laadbeurt dalen. Bovendien zorgen de gezamenlijke inkoop van stroom en betere energieopslag voor lagere elektriciteitsprijzen voor gebruikers. Hoewel Nederland een van de eerste landen was met een oplaadinfrastructuur voor EV’s, lopen we momenteel achter wat betreft snelladen. In Amsterdam waren er in februari 2024 bijvoorbeeld maar 21 snellaadstations. Maar dat gaat snel veranderen, verwacht Louis-Charles Mosseray, General Manager Benelux bij ELECTRA. Dat bedrijf bouwt en exploiteert snellaadstations, momenteel in 9 landen en met een netwerk van 350 stations. Maar dat moeten er in 2030 meer dan 2200 worden. Lees verder > 24 |
25 Online Touch Home