Nieuwe records voor eerste digitale koerslijst XRAY (anno 1991) “In deze roerige tijden moet je continu de thermometer in de markt stoppen” Terwijl de nieuwverkoop van auto’s in Nederland al jaren sukkelt, schieten superlatieven tekort op de occasionmarkt. Afgelopen januari heeft Tom Corduwener van XRAY Automotive - al 30 jaar specialist in het waarderen van voertuigen voor autobedrijven, dealer(holdings), leasemaatschappijen en banken - weer een record voorbij zien komen. Nog nooit werden er in één maand tijd zoveel auto’s in Nederland geïmporteerd. Velen daarvan zijn door de systemen van XRAY gehaald. Corduwener benadrukt dat al die (lucratieve) occasions kansen bieden voor ieder autobedrijf. Als je maar continu de thermometer stopt in de handel. Vorig jaar moest bij import van deze PHEV Wrangler Unlimited 4XE 380 uit 2021 nog een rest-BPM van 3.428 euro worden betaald bij import. Nu is dat 358 euro. Die recordmaand van afgelopen januari had deels te maken met de veranderende BPM-wetgeving. Want zoals zo vaak in de automotive heeft de overheid een dikke vinger in de pap met betrekking tot de autoverkopen. Een van de meest opvallende veranderingen dit jaar in het nieuwe BPM-regime, is het vervallen van het aparte regime voor plug-in hybrides. Dit kan, afhankelijk van de CO2-uitstoot van het te importeren voertuig, aanzienlijke financiële BPMvoordelen opleveren. Corduwener neemt als voorbeeld de plug-in Jeep Wrangler uit 2021. Als iemand die in 2024 naar Nederland zou halen, moest die zo’n 3.428 euro aan rest-BPM afrekenen. Importeer je die auto nu in 2025, is dat slechts 358 euro. Een verschil van ruim 3.000 euro dus. 32 | Bij diezelfde overheid (lees: belastingdienst) schuift Corduwener overigens regelmatig aan. Hij is betrokken bij periodiek overleg met de fiscus om te zien welke obstakels er zijn bij import. XRAY heeft overigens al jaren de goedkeuring van de belastingdienst; de waardes die uit hun systeem rollen, gebaseerd op de actuele koerslijsten, worden zonder meer geaccepteerd. De overheid zelf gebruikt voor haar wagenpark ook het XRAY-systeem. Corduwener: “De fiscus wil betrouwbare aangiftes voorrang geven, dat is in het voordeel van de koerslijsten. De 2 grootste koerslijsten verwerken ca 90% van deze aangiftes in Nederland (XRAY en Autotelex, red). Bedenk: door de enorme aanwas van taxatierapporten van veelal
33 Online Touch Home