33

belastingdienst bij import, benadrukt Corduwener. Zij kiezen dan ook massaal voor XRAY als het systeem dat hun bijstaat; van de calculaties tot en met de defi nitieve aangifte. De hele papierwinkel dus. Tom Corduwener importbemiddelaars stapelen de dossiers zich op bij de Belastingdienst. Daar zitten niet altijd betrouwbare partijen bij. Onze klanten zijn echter gegarandeerd van een snelle afhandeling, zonder risico op een eventuele naheffi ng, dat is hen veel waard. Onze lijntjes met belastingdienst zijn kort; we zitten dicht op het vuur. We weten dan ook hoe we onze systemen voortdurend up tot date houden en transparant.” “We bieden de markt handvaten om meer grip te krijgen op restwaarden en daarmee hun verdiensten” AI-Scanstraat Overigens werkt XRAY eigenlijk op basis van twee verschillende methodieken: die van de koerslijst en afschrijvingstabel. Het systeem berekend feilloos de meest voordelige uitkomst om de BPM-afdracht zo laag mogelijk te houden. Altijd dus met de goedkeuring van de fi scus. De koerslijst en afschrijvingstabel wordt het vaakst gehanteerd voor doorgaans goede, jonge occasions. Taxatie wordt veelal gedaan voor schadeauto’s, en auto’s die niet voorkomen in de koerslijst. Daar is het vaakst ‘gedoe’ over. Opgevoerde schades zijn niet altijd daadwerkelijke schades. Controle daarop is arbeidsintensief maar Corduwener weet dat de Belastingdienst momenteel allerlei initiatieven ontplooit om zogenaamd misbruik tegen te gaan. Van AI-gestuurde scanstraten om alle schades objectief vast te stellen tot het transformeren van het huidige papieren aangifteproces tot een digitaal -proces. “Prima ontwikkelingen om de betrouwbaarheid te verbeteren”, aldus Corduwener. Het importeren van voertuigen wordt door alle grote dealerholdings tegenwoordig op grote schaal gedaan. Niets zo belangrijk voor dealers om hun voorraad gebruikt actueel te houden. Met occasions wordt tegenwoordig het geld verdiend. Die bedrijven willen geen ‘gedoe’ met de | 33 Restwaarden EV’s Maar leasemaatschappijen en grote fl eetowners, zoals de overheid, willen de waarde van hun wagenpark ook continu monitoren. Helemaal nu met de (massale) komst van elektrische auto’s. Die restwaarden van EV’s fl uctueren fl ink. Niet alleen door de prijsverlagingen die onder andere Tesla de afgelopen jaren doorvoerde op nieuwe modellen, maar ook hier is de invloed van de overheid merkbaar. De EV-voordelen gaan er immers versneld af. “Voor leasemaatschappijen en fl eetowners zijn we sparringpartners. Die hebben een onafhankelijke koerslijst nodig om hun opbrengst te benchmarken; is die opbrengst wel marktconform? We voorspellen de toekomst niet, maar ons systeem schetst wel trends en ontwikkelingen op restwaardegebied. In deze roerige tijden moet je continu de thermometer in de markt stoppen. Op die manier kan je ook proactief je remarketing organiseren. We bieden de markt handvaten om meer grip te krijgen op restwaarden en daarmee hun verdiensten.” Overigens heeft XRAY ook een eigen veilingplatform (XBS) waar dagelijks zo’n 150 tot 200 auto’s worden geveild. Het zijn veelal de inruilers van dealers waarmee XRAY samenwerkt, maar ook de occasions van leasemaatschappijen vinden er een weg naar de handel. Uitdaging voor de komende tijd wordt om grijze kentekens een betere plek te geven in de systemen van XRAY. De vele uitvoeringen, maar ook het verschil in gebruik – is het een stukadoor die ermee heeft rondgereden of een bloemist? – maken het lastig om er een handelswaarde op te zetten. Maar ook in dit segment ziet Corduwener de occasion belangrijker worden. “Daarnaast sluiten we aan op steeds meer digitale systemen van een groeiend aantal partners om het proces voor onze klanten verder te vereenvoudigen. Volop kansen dus in deze uitdagende tijden volgens Corduwener. “Verschuiving van nieuw naar gebruikt is onomkeerbaar, een goed stuk gereedschap om daarmee grip te houden op restwaardes en het importproces is daarbij onontbeerlijk.” XRAY

34 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication