34

Verkeersveiligheid Groep Nederland ontwikkelt mentortraining voor ZE bestelauto Convenant regelt ZE-vervoer (en sluit hoofdpijndossier af) Bestuurders van elektrische bestelauto’s tussen 3.500 en 4.250 kg moeten vanaf 1 juli een verkeersveiligheidstraining volgen om met een B-rijbewijs te mogen rijden. Deze regeling is vastgelegd in het ‘Convenant verkeersveiligheidswaarborgen’ en biedt een oplossing voor ondernemers die investeerden in deze voertuigen. Verkeersveiligheid Groep Nederland organiseert de cursus op basis van mentortrainingen. Commercieel directeur Collin Bell ziet de eerste aanvragen al binnenkomen. Die duidelijkheid kwam geen moment te laat. “Klanten van ons zaten echt met de handen in het haar.” Collin Bell (l) schudt de hand van minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat na ondertekening van het convenant en dan opeens wordt duidelijk dat de bussen niet kunnen worden ingezet. Of alleen maar met een halve lading. En om werknemers een vrachtwagenrijbewijs te laten halen, is natuurlijk helemaal onbegonnen werk.” Door het convenant kunnen de bussen nu tot 4.250 kilo worden beladen; anders zou de grens liggen op 3.500 kilo. Een verschil van 750 kilo, maar dat is voor veruit de meeste bedrijven een verschil tussen wel of niet een volwaardige route rijden en om financieel uit te komen, weet Bell. “Er werd zelfs nagedacht om de bijrijdersstoel eruit te halen; scheelt toch weer 25 kilo. Bedrijven willen de bus maximaal uitnutten.” Met dit convenant zet het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een volgende stap om wettelijk te regelen dat bestuurders van duurzame voertuigen boven de 3500 kilogram worden vrijgesteld van het vrachtautorijbewijs. Daarvoor was eerder een vrijstelling geregeld, maar die zou op 1 juli dit jaar aflopen. De wettelijke regeling moet er nog komen, maar men wacht op Europese regelgeving om daar vervolgens nationaal goed op te kunnen aansluiten. Dat zal naar verwachting in 2027 plaatsvinden. Ondertekenaars van het convenant zijn minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat, ANWB, Bouwend Nederland, BOVAG, evofenedex, FAM Opleiders, RAI Vereniging, Techniek Nederland, Transport & Logistiek Nederland en Verkeersveiligheid Groep Nederland. Hoofdpijndossier Ondernemers die dergelijke bussen (willen) inzetten, verkeerden tot voor kocht in het ongewisse. “Zeg maar gerust, het was een hoofdpijndossier. Klanten van ons zaten met de handen in het haar”, stelt Collin Bell. “Grote bedrijven zoals als Alliander, Jumbo, PostNL en DHL hadden dergelijke elektrische bussen besteld met oog op de komst van de zero emissiezones. Daarnaast spelen duurzame ambities van bedrijven een belangrijke rol. Er is dus flink geïnvesteerd Mentorchauffeur De training die Verkeersveiligheid Groep Nederland speciaal heeft ontwikkeld – met de goedkeuring dus van het ministerie – is zo laagdrempelig mogelijk gehouden om ook de kosten voor bedrijven zo laag mogelijk te houden. De training van Verkeersveiligheid Groep Nederland stelt bedrijven in staat hun eigen medewerkers op te leiden via een mentortraining. Tijdens deze mentor-praktijktraining komen de specifieke kenmerken van ZE-voertuigen aan bod. Maar ook is er aandacht voor schadepreventie en "Na afronding kan de mentorchauffeur deze kennis vervolgens intern overbrengen op (nieuwe) medewerkers" duurzaam rijden. Na afronding kan de mentorchauffeur deze kennis intern overbrengen op (nieuwe) medewerkers. Die krijgen ter ondersteuning een e-learningpakket van de Verkeersveiligheid Groep over veiligheid en wet- en regelgeving, wat te doen bij een ongeval en verder tips om de maximale actieradius te halen. De e-learning duurt ongeveer een uur en sluit af met een toets van 10 vragen. 34 |

35 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication