Merendeel van werkgevers betaalt laadkosten personeel Zo’n 63 procent van de bedrijven vergoedt de laadkosten van hun werknemers. Bij werkgevers met leaseauto’s is dat percentage nog hoger, namelijk 75 procent. Dit en meer blijkt uit onderzoek van leasemaatschappij Ayvens. Het onderzoek, uitgevoerd onder bijna 400 bedrijven, laat daarnaast zien dat 44 procent van de werkgevers actief de keuze voor een elektrische auto stimuleert. Ayvens zegt tevreden te zijn over hoe werkgevers in Nederland de elektrische leaserijders faciliteren. “We zien dat veel werkgevers de laadkosten vergoeden en hen ook de mogelijkheid bieden om op kantoor te laden. Een derde maakt zelfs een laadpunt aan huis mogelijk”, aldus Sander Pleij, algemeen directeur van Ayvens Nederland. Uit het onderzoek blijkt dat laden op kantoor door 65 procent van de bedrijven wordt gefaciliteerd, oplopend tot 72 procent bij grote bedrijven met meer dan 100 medewerkers. Publiek laden wordt mogelijk gemaakt door 39 procent van de bedrijven. Thuis een laadpunt laten installeren wordt door 30 procent van de bedrijven mogelijk gemaakt. Tenslotte wordt snelladen door bijna de helft van de bedrijven (48 procent) vergoed. Sturen op laadkosten Vanwege de grote verschillen in laadkosten tussen publiek laden, laden op kantoor en thuisladen, zou je verwachten dat werkgevers actief sturen op laadgedrag. Uit het onderzoek blijkt dat 43 procent van de werkgevers hun personeel stimuleert om op kantoor te laden. Bij 26 procent van de werkgevers daarentegen ontbreekt iedere vorm van beleid of stimulans rondom laadinfrastructuur. Daar laten werkgevers dus kansen liggen, zegt Pleij. “Het maakt financieel een enorm verschil of iemand laadt bij een snellader of thuis. Hoewel elektrisch rijden inmiddels breed geaccepteerd is in Nederland, staat actief sturen op laadkosten nog in de kinderschoenen.” Volgens Pleij is transparantie hierin de eerste stap. Waar bij tankstations altijd duidelijk is wat je per liter betaalt, ontbreekt die helderheid bij laadpalen. Pleij: “Hier ligt nog een belangrijke taak voor aanbieders van laadpunten: door vooraf inzicht te geven in de laadkosten wordt het voor werkgevers en leaserijders eenvoudiger om slimme keuzes te maken.” Betaald parkeerzones met 25 procent gestegen Uit data van parkeerapp EasyPark blijkt dat in 2024 een stijging in het aantal parkeerzones is te zien met 25 procent. En de kosten voor parkeren zijn eveneens gestegen. Uit het onderzoek komt ook naar voren dat meer dan 8 op de 10 Nederlanders inmiddels een parkeerapp heeft. De welbekende parkeermeter is daarmee inmiddels verworden tot een service voor als je geen bereik hebt, stelt Michael Stark, Country Director Nederland bij EasyPark. Uit het onderzoek blijkt dat niet alleen gemeenten hun betaald parkeerzones uitbreiden, de kosten voor parkeren stijgen ook (zie grafiek). Ondanks dat de uitbreiding van betaald parkeerzones in sommige gevallen tot ontevreden reacties leidt, wil Stark ook wijzen op de voordelen. “Door betaald parkeren in te voeren, zijn steden veel beter in staat verkeersstromen in en uit het drukke centrum of stadsdelen te managen. Op die manier draagt betaald parkeren bij aan onder andere doorstroom van verkeer, de verkeersveiligheid en uiteindelijk de leefbaarheid van een stad.” De meest populaire parkeerzones, de plekken met de meeste parkeertransacties, bevinden zich in Almere-Buiten, Amsterdam (zone 4150, Ouder Amstel/Business Park), Rotterdam (zone 510, parkeergebied westkant), Utrecht (zone 30053, Lombok), en Den Haag (zone 2263, Geuzen- en Statenkwartier). Nederlanders parkeerden gemiddeld 109 minuten per parkeeractie. In de grote steden was dit 108 minuten, terwijl in landelijke gebieden gemiddeld 111 minuten werd geregistreerd. Overigens verwacht Stark ook dit jaar een toename van parkeertransacties. elke dag 6 |
7 Online Touch Home