11

Politiek vaak een factor bij autokeuze Wereldwijd zegt meer dan de helft (53%) bepaalde automerken bewust te vermijden om politieke of maatschappelijke redenen. Nederlandse bestuurders gaan daarin nog een stap verder: 62 procent laat internationale ontwikkelingen en maatschappelijke kwesties meewegen in hun beslissing welke auto zij wel of juist niet willen kopen. Het een en ander blijkt uit onderzoek van de Global EV Alliance onder 26.000 EV-rijders uit 30 landen. In het onderzoek noemen respondenten vooral hun ethische bezwaren bij Tesla (40% globaal, 41% Nederland) en Chinese automerken (12% globaal, 32% Nederland). Maar wat vooral uit het onderzoek blijkt is dat de de betaalbaarheid van elektrische auto’s een cruciale factor is voor verdere groei van de markt. 45 procent van de respondenten zegt dat lagere energiekosten een belangrijke reden waren om een EV te kopen, terwijl 58 procent aangeeft dat de aanschafprijs in hun land nog altijd een belangrijke drempel vormt. In Nederland vormt zelfs voor 72% de betaalbaarheid de belangrijkste barrière. Hardnekkige mythes Daarbij merken de onderzoekers dat de elektrische auto nog altijd last heeft van hardnekkig mythes. Bijvoorbeeld dat EV’s sneller in brand zouden vliegen of dat batterijen in de auto’s maar een paar jaar meegaan. In Nederland is dergelijke ‘desinformatie’ (de term die de onderzoekers gebruiken) wel minder dan in andere landen. Ook uit dit onderzoek blijkt dat EV-rijders zeer tevreden zijn over hun overstap. 93 procent zegt dat hun volgende auto opnieuw een elektrische auto zal zijn. De overige respondenten zouden kiezen voor een plug-in hybride. Slechts 1 procent overweegt terug te keren naar een benzineauto. Rijders prijzen vooral de lagere energiekosten, zijn over het algemeen positief over de actieradius en waarderen de snelle ontwikkeling van laadinfrastructuur in veel landen. De Global EV Alliance is een samenwerkingsverband van 70 verenigingen van elektrische rijders uit 42 landen. De Nederlandse Vereniging Elektrische Rijders (VER) is medeinitiatiefnemer van deze organisatie en heeft zitting in de stuurgroep. Werkgever jaagt eindejaarsrun EV’s aan Leasemaatschappij Ayvens ziet een eindejaarsrun op elektrische auto’s vanwege de stijging van de bijtelling op EV’s vanaf januari. Maar dit jaar is het niet zuiver vanuit de berijder gedreven door de fi scale bijtelling. Het ‘EV-onlybeleid’ van werkgevers doet ook een duit in het zakje. De vraag naar elektrische modellen is de laatste weken sterk opgelopen bij Ayvens. De leasemaatschappij krijgt ook steeds meer vragen over levertijden. De auto moet uiterlijk 31 december 2025 op kenteken staan om van het lagere bijtellingstarief te profi teren. Nu is de leasemarkt wel gewend aan eindejaarsruns, zoals in 2019 en 2020, toen de bijtelling van 4% naar 8% (2019) en van 8% naar 12% (2020) ging. In die jaren was de run vooral fi scaal gedreven – vanuit de leaserijders. “Nu komt de run ook door werkgeversbeleid en de ambitie om het wagenpark elektrisch te maken”, aldus Robert Jan Eikelenboom, Commerce Director Direct bij Ayvens Nederland. Van stimuleren naar verplichten Uit het vorige maand oktober gepubliceerde Nationaal Zakelijk Mobiliteitsonderzoek (NZMO) van VMS Insight blijkt dat bijna een derde (31%) van de zakelijke automobilisten in Nederland door hun werkgever wordt verplicht om in een elektrische auto te rijden. Dit percentage ligt aanzienlijk hoger dan een jaar geleden (22%). Bij huidige EV-rijders geldt deze verplichting zelfs in 51 procent van de gevallen. Dit maakt duidelijk dat het mobiliteitsbeleid van veel, met name grote, bedrijven verschuift van ‘stimuleren’ naar ‘verplichten’. Fleetmanagement organisatie Fleet Support meldde dat in de eerste helft van 2025 tegen de 80 procent van de wagenparken van de grotere (corporate) klanten inmiddels elektrisch is. Eikelenboom ziet dat werkgevers hun werknemers nu stimuleren om nu hun brandstofauto in te ruilen voor een elektrische variant, om vervolgens nog jaren te kunnen profi teren van de lagere bijtelling. “Steeds meer bedrijven willen hun wagenpark elektrifi ceren, bijvoorbeeld vanwege duurzaamheidsdoelstellingen maar ook vanwege fi nanciële voordelen.” Ayvens opende in oktober hun nieuwe remarketingcentrum de ‘Factory’ in Veghel. Het is de grootste remarketinglocatie van Ayvens in Europa van maar liefst 91.000 m² groot. | 11 TrendsinAutoleasing

12 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication