12

Prijzen occasions stijgen tegen 2035 met 20% AUTO1 Group gaat een data-partnerschap aan met Moody’s Analytics om de inzichten in de Europese markt voor tweedehandsauto’s te versterken. En die laatste partij schat in dat de prijzen van occasions met meer dan 20% gaan stijgen tegen 2035 en bijna verdubbelen tegen 2055. Binnen dit partnerschap biedt AUTO1 Group Moody’s Analytics toegang tot de eigen ‘AUTO1 Group Prijsindex’ waarin de maandelijkse ontwikkeling van tweedehandsautoprijzen in heel Europa wordt weergegeven op basis van groothandel transacties vanaf 2015. Op basis van deze gegevens ontwikkelt Moody’s Analytics prijsvoorspelling-rapporten: voorspellende analysetools die zijn ontworpen om toekomstige prijstrends op de Europese markt voor tweedehandsauto’s tot 30 jaar vooruit te kunnen inschatten. De basisscenario-voorspelling van Moody’s Analytics gaat er nu vanuit dat de markt voor tweedehandsauto’s geleidelijk zal normaliseren na de recente jaren van verhoogde volatiliteit. Op korte termijn wordt de prijsstijging van tweedehandsauto’s volgens Moody’s Analytics afgeremd door economische onzekerheid, een lager consumentenvertrouwen en toenemende concurrentie van betaalbare nieuwe Chinese modellen. Op langere termijn zullen factoren zoals een beperkte beschikbaarheid van gebruikte voertuigen en stabiele arbeidsmarkten naar verwachting opnieuw tot prijsstijgingen leiden. Beter geïnformeerde beslissingen Volgens Jesper Vis, Vice President AUTO1 Group Nederland, biedt de samenwerking de partners, klanten en brancheexperts nog meer waarde door middel van diepgaande prijsinzichten en -voorspellingen. “Door de benodigde data en tools te leveren om verschuivingen in de marktvraag te voorspellen, kunnen wagenparkbeheerders beter geïnformeerde beslissingen nemen over het moment waarop zij gebruikte voertuigen kopen of verkopen, terwijl dealers en autobedrijven hun voorraadniveaus kunnen optimaliseren en concurrerende prijzen kunnen bepalen in een snel veranderende markt.” De indexwaarde van de AUTO1 Group Prijsindex staat in oktober op 139,0, wat een lichte daling is ten opzichte van september (140,1). Oktober was de vierde maand op rij waarin de prijzen daalden; in de afgelopen drie maanden zijn de prijzen in totaal met 1,3% gedaald. Maar sinds het begin van het jaar is de index met 2,8% gestegen, van 135,2 in januari naar 139,0 in oktober. Vergeleken met oktober 2024 liggen de prijzen van tweedehandsauto’s 1,5% hoger op jaarbasis. Wereldwijde olieprijzen Volgens de basisscenario-voorspelling van Moody’s Analytics zullen de prijzen van tweedehandsauto’s tegen het einde van 2035 een indexniveau van 170,1 bereiken (+22,4% ten opzichte van oktober 2025), en tegen het einde van 2055 oplopen tot 265,6 (+91,1%). De voorspelling van Moody’s Analytics modelleert systematisch de verschillende factoren die de prijzen van tweedehandsauto’s beïnvloeden, waaronder belangrijke drijfveren zoals de consumentenprijsindex, de werkloosheidsgraad, verkoopcijfers van lichte voertuigen, wereldwijde olieprijzen, de producentenprijsindex en particuliere consumptie-uitgaven. Een bijkomende sterkte van het model is de mogelijkheid om autoprijzen te voorspellen onder meerdere economische scenario’s. Stijging (lease) autodiefstallen zet door Het aantal autodiefstallen blijft stijgen: in de eerste tien maanden van 2025 zijn er in totaal 6.350 auto’s gestolen, tegenover 5.493 in 2024. De stijging is vooral waar te nemen bij fi nanciering en leasemaatschappijen. Dat stelt althans het Verzekeringsbureau voor Voertuigcriminaliteit (VbV ). Ook zien ze een toename van diefstal van elektrische auto’s. Die laatste worden vaak gestript zodat de accu’s in onder andere Oekraïne kunnen worden gebruikt. Vooral dit afgelopen derde kwartaal werden er fl ink wat meer auto’s gestolen: ruim 18% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Autodieven richten zich vooral op populaire en duurdere modellen. Toyota voert ook in het derde kwartaal de lijst aan met 271 gestolen auto’s, gevolgd door Volkswagen (251) en Mercedes-Benz (162). Volgens het VbV zijn deze merken geliefd omdat onderdelen goed verhandelbaar zijn en de voertuigen vaak snel het land verlaten. Ghana blijkt daarbij nog altijd een favoriete bestemming te zijn voor het autodievengilde. Het Afrikaanse land is niet alleen voor Nederland, maar bijvoorbeeld ook voor Canada en de VS, een van de voornaamste afzetlanden. “In de hoofdstad Accra krijgen gestolen auto’s, met name SUV’s, 12 |

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication