heel eenvoudig een nieuw leven”, aldus VbV. Een lichtpuntje is het terugvindpercentage, dat dit jaar weer ruim boven de vijftig procent zit. All-seasonband almaar populairder In de afgelopen zeven jaar is het aandeel allseasonbanden in de totale bandenverkoop van KwikFit ongeveer verdubbeld. De groei gaat vooral ten koste van de zomerband. Het aandeel winterbanden daalde in dezelfde periode licht met 2,7 procent tot 27 procent van de totale verkopen. Met name automobilisten die relatief weinig kilometers rijden kiezen voor all-seasonbanden: “Door zachtere winters en de steeds betere prestaties van all-seasonbanden is dat voor automobilisten die weinig kilometers rijden een logische keuze,” zegt Arjan van der Meer, woordvoerder van KwikFit. “Zij reden voorheen vaak op zomerbanden, maar kiezen nu voor het gemak en de veiligheid van één set die het hele jaar door voldoet. Daarbij blijft het belangrijk dat elke automobilist kiest wat past bij zijn rijgedrag, rijomstandigheden en veiligheid.” Dat laatste geldt helemaal voor de elektrische auto, benadrukt Van der Meer. “Een passende seizoensband is belangrijk vanwege het hogere gewicht en vermogen, waardoor goede grip en een optimale remweg zwaarder wegen.” Zij zijn er meer omstandigheden waarbij een seizoenswissel nog steeds een logische keuze is. Zo laten bestuurders die veel kilometers maken of met de auto op wintersport gaan veelal winterbanden monteren. Daarnaast blijft de winterband ook in zachtere winters relevant, doordat deze bij temperaturen onder de zeven graden en bij een glad en koud wegdek een kortere remweg en meer grip biedt. Verder zijn winterbanden in buurland Duitsland en veel andere Alpenlanden nog steeds verplicht bij winterse omstandigheden. Voor automobilisten die meerdere bandensets gebruiken beheert KwikFit twee grote bandenhotels in Etten-Leur en Harderwijk. Hier worden de banden niet alleen opgeslagen, maar ook gecontroleerd op profiel, beschadigingen en algemene staat. Het logistieke proces is grotendeels geautomatiseerd: klanten kunnen online hun set opvragen en direct een tijdslot plannen bij elk KwikFit-filiaal. NKL werkt aan ‘bulkaanvragen-tool’ voor laadpalen Grotere bedrijven moeten voor het aanvragen van laadpalen soms wel honderden tot duizenden losse aanvragen doen. NKL-Nederland werkt nu aan een gestroomlijnde ‘bulkaanvragen-tool’. In zo’n tool uploaden wagenparkbeheerders dan één Excel-bestand, waarna het systeem aanvragen automatisch koppelt aan de juiste CPO’s of verwerkers, op basis van postcode. Na de upload ontvangen zij dan direct een rapportage die aangeeft waar elke aanvraag naartoe is gestuurd. “Vooral onder wagenparkbeheerders is de interesse groot”, zegt Stef Pierik, projectleider NKL Nederland. “Zij ervaren de huidige aanvraagprocessen als een significante barrière voor hun elektrificatieplannen. Deze tool neemt een belangrijke praktische hindernis weg.” De urgentie is bovendien hoog, stelt NKL. Ongeveer 70% van de zakelijke elektrische voertuigen is afhankelijk van openbare laadinfrastructuur. Begin 2026 moet de tool op de markt komen. Ayvens wordt Europees partner van OMODA & JAECOO Na Nederland gaat leasemaatschappij Ayvens in zes andere landen white-label full-service leasingoplossingen aanbieden voor de dealers van OMODA & JAECOO, dochteronderneming van China’s grootste auto-exporteur Chery. Daarvoor is een Memorandum of Understanding (MoU) ondertekend. De overeenkomst richt zich in eerste instantie op de belangrijkste modellen van Omoda en Jaecoo, waaronder de Jaecoo 7 SHS. Het gaat om elektrische, hybride en ICE-voertuigen. | 13 TrendsinAutoleasing
14 Online Touch Home