14

Hoe AI de beste vriend wordt van de fleetmanager “Door AI kunnen we context geven aan al die data” De digitalisering van fleetmanagement neemt wereldwijd momenteel een vlucht, waarbij ook de ‘traditioneel’ ingestelde fleetmanager – van oudsher niet echt digitaal ingesteld - in hoog tempo data omarmd. Geotab’s conferentie Connect 2025 in Luxemburg schetst hoe nu kunstmatige intelligentie (AI) de belangrijkste vriend wordt van de fleetmanager (en hem niet gaat vervangen!). . Geotab zegt marktleider te zijn in connected vehicleoplossingen. Helemaal na de recente overname van de commerciële activiteiten van Verizon Connect in het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Italië, Frankrijk, Portugal, Polen, Nederland en Duitsland begin oktober van dit jaar. De strategische overname versterkt het marktaandeel, met name binnen het segment van kleine tot middelgrote wagenparken in cruciale internationale markten. In totaal zegt Geotab wereldwijd nu meer dan 100.000 klanten te hebben en verwerkt het dagelijks 100 miljard datapunten van meer dan 5 miljoen voertuigabonnementen. De indrukwekkende cijfers vlogen voorbij tijdens het evenement Mobility Connect dat Geotab jaarlijks houdt. Maar nieuw dit jaar: de aanstormende ontwikkelingen rondom kunstmatige intelligentie (AI). Of zoals de CEO van Geotab, Neil Cawse, meteen aan het begin van de conferentie schetste: waar de mobiele telefonie er 16 jaar over deed om 100 miljoen gebruikers te hebben, internet er 7 jaar voor nodig had, Facebook 4,5 jaar, TikTok 9 maanden, deed ChatGPT er 3 maanden over om datzelfde aantal gebruikers te krijgen. Nieuw ‘kompas’ voor de fleetmanager Maar om aantallen alleen gaat het inmiddels niet meer. Integendeel. De fleetmanager dreigde te verzuipen in de data de afgelopen jaren, schetst Cawse. “De data die wij nu echter binnenkrijgen, wordt binnen ons ecosysteem voorzien van context. Voorbij is de tijd dat er teveel, gefragmenteerde data op de fleetmanager afkwam. Door AI kunnen we context geven aan die data. Fleetmanagers kunnen niet alleen vragen stellen over hun vloot aan de AI-assistent – van hoe alle voertuigen geografisch worden ingezet tot hoe vaak een specifieke bestelauto stationair blijft draaien in de binnenstad - het geeft ook proactief zaken aan die eveneens relevant en urgent kunnen zijn. Het voorspelt zelfs als een voertuig een bepaalt mankement vertoont, in hoeveel procent van de gevallen dit tot stilstand van het voertuig kan leiden.” Geotab spreekt van hun systeem als nieuw ‘kompas’ voor de fleetmanager. En een van de eerste klanten van deze nieuwe AI assistent wordt Alphabet Internationaal, werd op de dag van de conferentie bekendgemaakt. Wat vroeger uren analyse kostte, kan nu in een simpel gesprek worden bereikt 14 |

15 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication