Breekt de gebruikte VW ID.3 de elektrische NL-occasionmarkt open? “De onzekerheid rondom een tweedehands EV is weg” De eerste lichting elektrische auto’s met een ‘vriendelijker’ prijskaartje komt momenteel de occasionmarkt op nadat ze in 2020 met flink bijtellingsvoordeel massaal de leasemarkt instroomden. Vooral de Volkswagen ID.3 blijkt nu een echte elektrische wagen ‘voor het volk’ te worden, ziet de commercieel directeur van BCA, Tony Vrijsen. Misschien wordt het wel de eerste EV die níet massaal wordt geëxporteerd? Voor een stevige conclusie vindt Vrijsen het nog wat vroeg. Hoewel BCA al van twee naar drie elektrische occasionveilingen per week is gegaan - naast de al langer bestaande speciale Tesla-veilingen. Maar de hausse aan EV’s die eind 2020 de leasemarkt zijn ingestroomd (tegen 8% bijtelling!) zal deze maand december en in januari zijn piek bereiken op de veilingen van BCA. De voortekenen zien er goed uit. “Naast de VW ID.3 zijn het ook de Kia Niro’s, Hyundai Kona’s en – in beperkte mate: de Tesla Model 3 - die door hun prijs interessant zijn voor particulieren. En dat zien we dus op onze veilingen gebeuren: veel Nederlandse partijen kopen deze auto’s op. Het zou natuurlijk goed zijn: op die manier blijven de Nederlandse subsidies in eigen land.” Restwaarden op peil Bovendien blijken de restwaarden op peil te liggen. Hoewel de druk erop staat, maar dat is vooral omdat de “Een gebruikte elektrische bus blijkt voor menig partij een prima alternatief voor de dieselbus” markt dreigt overspoeld te raken met allemaal dezelfde uitvoeringen van de ID.3, Kona en Niro. Meer aanbod drukt de prijs, dat heeft Vrijsen in het verleden natuurlijk meermaals meegemaakt, doorgaans vanwege een verandering in het fiscale regime. Ook nu is er weer een eindejaarsrun op elektrische auto’s omdat per januari de bijtellingskorting op EV’s er volledig vanaf gaat. Die zullen Tony Vrijsen, Commercieel directeur van BCA 20 |
21 Online Touch Home