21

over 5 jaar de veilingen van BCA weer gaan domineren. Vrijsen maakt zich er niet druk om. De vraag is namelijk altijd te vinden in het enorme netwerk van BCA. “Recentelijk hebben we een vijftal nieuwe vestigingen geopend in Oost Europa, waaronder Roemenië, Polen, Slovakije en Tsjechië. Want in die regio’s zien we nu ook grotere vraag ontstaan naar elektrische auto’s. Zelfs in Oekraïne! Daarnaast lag onze focus altijd al op de Scandinavische landen die inmiddels al een volwassen tweedehandsmarkt hebben voor EV’s. Onze Europese dekking geeft vaak de doorslag voor onze klanten om de remarketing en veilingen via BCA te doen.” Daarbij levert BCA bij een elektrische occasion standaard een uitgebreid rapport bijvoorbeeld over de staat van de accu, een zogenaamde State of Health (SoH) certifi caat. BCA was een van de eerste autoveilers die dit leverden en Vrijsen ziet dat de markt het inmiddels heeft omarmd. Zo’n SoH-certifi caat geeft zekerheid aan de kopers. “Ook al blijkt uit dit rapport dat de accu wat minder presteert, zie je dat nauwelijks terug in de opbrengst van de auto. Voorheen wist men gewoon niet hoe het accupakket zou presteren, die onzekerheid is nu weg. Ik verwacht dat zo’n certifi caat binnenkort de norm wordt in de hele occasionmarkt”, aldus Vrijsen. Gebruikte elektrische bus De duurdere EV’s die BCA nu ook binnenkrijgt van jaargang 2020 ziet Vrijsen toch vooral nog naar buiten Nederland gaan. Simpelweg omdat de prijs nog boven het budget van de gemiddelde consument in Nederland ligt. De Volkswagen ID.4, die eind 2020 op de markt kwam, is vaak weer wel interessant voor de Nederlandse consument. Maar het zijn bij lange na niet de aantallen van de ID.3 momenteel. Een auto die net na de marktintroductie met softwareproblemen kampte, maar die nu met alle updates kwalitatief gewoon een goede occasions is, benadrukt Vrijsen. En zelfs voor de elektrische bussen, die Vrijsen vanuit bijvoorbeeld grote koeriersdiensten momenteel ziet terugkomen op de occasionmarkt, blijken Nederlandse kopers te zijn. Veelal heeft dat te maken met de emissievrije zones in grote steden waar je met de dieselbus nu echt niet meer binnenkomt. “Een gebruikte elektrische bus blijkt voor menig partij een prima alternatief voor de dieselbus. Nieuw zijn elektrische bestelauto’s natuurlijk fors aan de prijs”, aldus Vrijsen. Zo is er voor iedere elektrisch voertuig wel een markt te vinden. De kunst is om die markt te vinden. Daar komt het enorme Europese netwerk van BCA goed van pas. Vrijsen ziet ook de speciale EV-veilingen, waar BCA al enige tijd geleden voor heeft gekozen, zijn vruchten afwerpen. Het is nog altijd speerpunt in het EV-veilingbeleid van BCA. Ook in de eigen veilingen van leasemaatschappijen, die BCA faciliteert, lopen er EV-campagnes. Want ook voor EV’s geldt dat Nederlandse voertuigen in het buitenland in trek zijn, vanwege het doorgaans goede onderhoud van de leasemaatschappijen hier in den lande. Maar ook vanwege onze goede wegen. Vrijsen: “Je ziet in de Europese markt partijen ontstaan die gespecialiseerd zijn in elektrische voertuigen. Die kunnen gericht op onze veilingen terecht. En dat zie je uiteindelijk terug in de opbrengsten die we voor onze klanten realiseren.” “Voorheen wist men gewoon niet hoe het accupakket zou presteren, die onzekerheid is nu weg” | 21 BCA

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication