22

BMW scoort met business-uitvoeringen: + 50% meer orders ‘Neue Klasse’ van BMW luidt nieuw elektrisch tijdperk in Van de corporate klanten van BMW Nederland rijdt inmiddels 63 procent volledig elektrisch. Waarbij de iX1 de ‘hardloper’ is en de i5 een vaste waarde is in de top van de zakelijke markt, zegt Ton de Rooy, manager Corporate Sales van BMW Group Nederland. BMW staat nu aan de vooravond van de ‘Neue Klasse’ die een nieuw elektrisch tijdperk moet inluiden. Te beginnen met de onlangs gepresenteerde BMW iX3 die, met een maximale actieradius van 805 kilometer en in tien minuten tot 372 km bijlaadt, mooie cijfers belooft. Een jaar eerder waren elektrische BMW modellen in de zakelijke markt nog goed voor een aandeel van 58 procent. De groei zit er dit jaar dus duidelijk in. De Rooy denkt niet dat het alleen met de eindejaarsrun op elektrische auto’s te maken heeft vanwege de bijtelling die vanaf 1 januari stijgt van 17 naar 22 procent. “Onze grootzakelijke klanten hebben al langer besloten de elektrische auto te omarmen. We hebben recent onderzocht of de hogere bijtelling die opstelling gaat veranderen. Maar niets blijkt minder waar; het eigen duurzame beleid met het vizier op een lagere CO2-uitstoot blijft uitgangspunt.” Om de concurrentie het hoofd te bieden heeft BMW de afgelopen tijd ingezet op speciale business-uitvoeringen van bijvoorbeeld de i5, de i4 en de iX1. Die businessuitvoeringen hebben een scherpere prijs, het kan zomaar tussen de drie- en vijfduizend euro schelen op de nettocatalogusprijs. En dat scheelt dus weer in de bijtelling. De Rooy: “Afgelopen september hebben we dit geïntroduceerd op de iX1, de zogenaamde Pure Edition. We zien nu een stijging van 50 procent in de orders en offertes! Dan hebben we het echt over honderden BMW’s meer. Deels zal dat door de verandering in de bijtelling komen, maar het wordt voor een groot deel versterkt door de speciale uitvoering. Dat dit zo’n invloed zou hebben, hadden we niet verwacht.” 20 minuten 600 kilometer Nu maakt De Rooy zich op voor de ‘zesde generatie’ BMW’s zoals die intern worden genoemd. Voor de buitenwereld heten ze de ‘Neue Klasse’. Aan de basis ligt de zesde generatie BMW eDrive-technologie die twee soorten elektromotoren combineert, nieuwe hoogspanningsbatterijen met cilindrische cellen en 800V-technologie. Het rijbereik en de laadsnelheid “Bovendien is de Neue Klasse leverbaar met bi-directioneel laden. Want dat wordt de komende tijd de ‘name of the game’” 22 |

23 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication