25

Kia PV5 verkozen tot International Van of the Year 2026 De Kia PV5 heeft de prestigieuze titel ‘International Van of the Year 2026’ (IVOTY) in de wacht gesleept, waarmee het merk een indrukwekkende entree maakt in het segment van lichte elektrische bedrijfswagens. Volgens Jarlath Sweeney, voorzitter van de IVOTY-jury, zet de Kia PV5 een nieuwe maatstaf voor innovatie, efficiency en allround capaciteiten in zijn segment. “De PV5 combineert emissievrije mobiliteit met veelzijdigheid en praktische bruikbaarheid, en herdefinieert wat bedrijven van een moderne bestelwagen kunnen verwachten,” aldus Sweeney. Ho Sung Song, President & CEO van Kia Corporation, benadrukt dat de PV5 is ontwikkeld vanuit de feedback van zakelijke klanten. “We hebben een praktisch voertuig gecreëerd met een modern, verfijnd design en slimme features die aansluiten bij de wensen van ondernemers. Dankzij ons innovatieve productiesysteem is de PV5 bovendien milieuvriendelijker dan ooit. Het feit dat de PV5 direct bij zijn introductie wordt uitgeroepen tot International Van of the Year is een bijzondere eer en bevestigt dat Kia de toekomst van slimme, duurzame en elektrische mobiliteit wereldwijd mede vormgeeft.” De PV5 is het eerste model van Kia’s nieuwe PBV-lijn, gebouwd op het modulaire E-GMP.S-platform dat speciaal is ontwikkeld voor lichte elektrische bedrijfswagens. Dit platform vormt de basis voor toekomstige modellen zoals de PV7 en PV9, waarmee Kia inspeelt op de groeiende vraag naar flexibel in te richten en volledig verbonden bedrijfsvoertuigen. De PV5 is configureerbaar als Cargo, Passenger, Chassis Cab, Crew Van, Wheelchair Accessible Vehicle, en op termijn zelfs als Camper. De Cargo L2H1variant biedt tot 4,4 kubieke meter laadruimte en een laadvermogen tot 790 kilogram. Klanten kunnen kiezen uit verschillende batterijvarianten – 51,5 kWh, 71,2 kWh en binnenkort ook 43,3 kWh – waarmee het maximale elektrische bereik (volgens WLTP) varieert van 416 kilometer (Cargo Long) tot 414 kilometer (Passenger). Kia Nederland verwacht dat de eerste exemplaren van de PV5 in deze maand december bij de Kia-dealers arriveren. Hyundai/Kia en NVIDIA starten AI-fabriek voor slimme mobiliteit Hyundai Motor Company, waaronder ook Kia valt, en chipmaker NVIDIA, wereldleider op het gebied van kunstmatige intelligentie, gaan samen een AI-fabriek bouwen die de toekomst van mobiliteit en productie drastisch moet veranderen. Samen met de Zuid-Koreaanse overheid wordt 3 miljard dollar geïnvesteerd. Hyundai Motor Company en NVIDIA werken al samen met bestaande AI-platforms maar nu komt de focus te liggen op gezamenlijke ontwikkeling van fysieke AI-technologieën. Dit zijn systemen die niet alleen digitaal leren, maar ook tastbare impact hebben in de echte wereld, zo beloven de concerns. De nieuwe AI-fabriek moet het kloppend hart vormen van de technologische toekomst van Hyundai en Kia. Met 50.000 Blackwell GPU’s van NVIDIA worden enorme hoeveelheden data verwerkt en AI-modellen getraind, getest en toegepast. Euisun Chung, Executive Chairman van Hyundai Motor Group, noemt de samenwerking een mijlpaal: “We bouwen aan een AI-ecosysteem dat innovatie en menselijk potentieel versterkt.” Jensen Huang CEO van NVIDIA voegt toe: “AI verandert mobiliteit fundamenteel. Samen creëren we de intelligente voertuigen en fabrieken van morgen.” De AI-fabriek moet onder andere de toekomst van zelfrijdende voertuigen vormgeven, maar ook slimme productielijnen (robotica) gaan opleveren. Wereldpremière Leapmotor A10: tot 500 km rijbereik Leapmotor heeft eind november de nieuwe elektrische A10 onthuld. Van buiten compact maar binnenin moet er volop ruimte zijn dankzij dankzij een speciaal ontwikkelde EV-architectuur. Met een lengte van ruim 4.200 mm, een breedte van 1.800 mm en een hoogte van 1.600 mm en een wielbasis van meer dan 2.600 mm, combineert hij een echte SUV-uitstraling met wendbaarheid die past bij de stad. De LFP-batterij moet hem tot 500 kilometer ver brengen. Leapmotor mikt met de A10 op klanten die op zoek zijn naar een betaalbare maar premium auto voor dagelijkse ritten, evenals op nieuwe EV-kopers die overstappen van compacte brandstofmodellen zonder concessies te doen aan veiligheid, ruimte of slimme technologie. | 25 Duurzame Mobiliteit

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication