De BEV-PHEV kloof als graadmeter EV-markt De Europese markt voor elektrische voertuigen (EV) staat in 2025 op een kantelpunt en laat opvallende verschillen zien in de overgang naar volledig elektrisch rijden. De kloof tussen batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) en plug-in hybrides (PHEV’s) blijkt een belangrijke graadmeter voor een volwassen EV-markt. Dat stellen althans onderzoekers van TradingPedia. Zij hebben onder andere het BBP-inkomen van landen afgezet tegen de EV-verkopen per hoofd van de bevolking. Wat blijkt? In de rijkste landen van Europa, zoals Noorwegen, Luxemburg, Denemarken, Zwitserland en België, voeren BEV’s inmiddels de boventoon. Dankzij hoge inkomens, ruimhartige subsidieprogramma’s en een fi jnmazig netwerk van laadpunten verschuift de balans defi nitief richting volledig emissievrij rijden. Het resultaat: deze landen maken grotere stappen op weg naar de verduurzaming van het verkeer dan minder welvarende regio’s. Nederland staat in het rijtje EV-verkopen per hoofd van de bevolking op de zevende plaats, met 511 BEV verkopen per 100.000 inwoners tegenover 300 plug-ins. Opkomende markten Toch zijn het de kleinere en opkomende markten die momenteel voorop lopen in de elektrische revolutie. Al moeten ze natuurlijk van ver komen. Maar toch: Letland (+141,5%), Litouwen (+114,1%) en Polen (+102,1%) hebben hun EV-vloot meer dan verdubbeld ten opzichte van 2024. In Zuid-Europa en aan de noordelijke randen van het continent, zagen Spanje (+97,8%) en IJsland (+91,8%) een bijna verdubbeling van de EV-verkoop, wat wijst op een snelle acceptatie van elektrisch rijden buiten de traditionele voorlooplanden. Wat die voorlopers betreft: in Noorwegen is de elektrische revolutie bijna voltooid: in de eerste negen maanden van 2025 was maar liefst 90,8% van alle nieuw geregistreerde auto’s elektrisch. Dit heeft geleid tot een scherpe daling van benzine- en dieselmodellen, met respectievelijk 50% en 37% minder registraties. ‘Range anxiety’ Duitsland, de grootste automarkt van Europa, laat zien dat groei niet altijd gelijk staat aan vervanging. De verkoop van volledig elektrische auto’s (BEV’s) steeg met 38,3%, maar het totale EV-aandeel bleef steken op 28,4%. Door het einde van subsidies en prijsverlagingen van Chinese fabrikanten, zijn plug-in hybrides (PHEV’s) juist populairder geworden (+63,9%), wat aangeeft dat consumenten balanceren tussen betaalbaarheid en ‘range anxiety’. In Frankrijk daalde het aantal nieuwe EV-registraties juist met 8,6%, vooral door een forse terugval van plug-in hybrides (-26,8%) na strengere ‘groene bonus’-regels die veel geïmporteerde EV’s uitsluiten. 26 | Landen met de meeste EV-verkopen in 2025 (Jan-Sep) TransConnect breidt uit in Duitsland TransConnect, het grootste zakelijke autotransportplatform in Europa, gaat fors uitbreiden op de Duitse markt. Het Nederlandse bedrijf denkt over een paar jaar al een groot deel van de 500.000 auto’s te kunnen vervoeren, die elke maand op transport wachten. TransConnect werkt voor dealers, garages, leasemaatschappijen en andere zakelijke klanten. Via het geautomatiseerde platform van TransConnect kunnen zij eenvoudig een auto aanmelden en laten transporteren. Het IT-bedrijf heeft zelf geen trucks, maar werkt inmiddels samen met 2500 transportpartners die bijna 10.000 België ondervindt eveneens een daling (-9,8%), ondanks een hoog EV-aandeel van bijna 43%, wat duidt op een markt die afkoelt nu subsidies wegvallen. Geen one-size-fi ts-all process Ondertussen begint in Nederland, ooit een snelgroeiende EV-markt, de elektrische verkopen ook af te vlakken. Het totale aantal EV-registraties steeg weliswaar met 15%, maar de groei was ongelijk: batterij-elektrische voertuigen namen slechts licht toe (+3,9%), hybrides daalden (-6%), terwijl plugin hybrides juist fl ink groeiden (+40,5%). De onderzoekers stellen dat Nederland wel degelijk een volwassen EV-markt is, maar de dynamiek is veranderd. Sowieso maken de grootste EV-markten van Europa momenteel een overgang door van explosieve vroege groei naar een meer volwassen fase, waarbij de absolute volumes hoog blijven, maar de jaar-op-jaar procentuele stijgingen gematigder zijn in vergelijking met de kleinere, opkomende markten. Volgens de onderzoekers laten de cijfers en trends zien dat de EV-revolutie geen one-size-fi ts-all proces is. Welvaart, beleidskeuzes en infrastructuur bepalen in hoge mate het tempo waarmee Europa afscheid neemt van traditionele aandrijfl ijnen.
27 Online Touch Home