BYD komt met nieuwe topversie van ATTO 2 De enige Chinese fabrikant die nog enigszins in de zakelijke verkoopstatistieken voorkomt is BYD. Retailpartner Louwman opent een zesde vestiging waar nu ook de nieuwe topversie van de populaire volledig elektrische SUV wordt verkocht: de ATTO 2 Comfort. Deze uitvoering krijgt 120 km aan extra WLTP-actieradius en het brengt de DC-laadtijd terug tot 19 minuten (van 30 naar 80%). De 20 kwh extra batterijcapaciteit levert nu 430 km actieradius (WLTP) en meer dan 600 km in de stad. De grotere batterij voegt ongeveer 150 kg toe aan het leeggewicht van de ATTO 2, maar een krachtigere motor met 150 kW en 310 Nm koppel zorgt ervoor dat de ATTO 2 Comfort dezelfde prestaties levert als andere versies. De topsnelheid bedraagt 160 km/h en de acceleratie van 0-100 km/h duurt 7,9 seconden. Wat die laadsnelheid betreft: het DC laadvermogen is nu 155 kW, tegenover 65 kW voor eerdere versies. Dit betekent dat, ondanks de aanzienlijk grotere batterijcapaciteit, de ATTO 2 Comfort de snelst opladende versie van het model is. De batterij kan van 1080% in 25 minuten worden opgeladen, terwijl opladen van 30-80% dus 19 minuten kost. De nieuwe versie beschikt ook standaard over een driefase 11 kW AC-lader; hiermee duurt een volledige lading van 0-100% iets meer dan zeven uur. Laadtarieven voor snelladen lopen sterk uiteen. Uit de Benchmark Prijstransparantie Laden van Elektrisch Vervoer 2025 van Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL) blijkt dat niet alleen de laadtarieven bij snellaadstations in Nederland sterk uiteenlopen, maar ook dat veel rijders behoefte hebben aan meer duidelijkheid over kosten. LEAP24 stelt overigens dat met het speciale weekeindetarief elektrische rijders stimuleert om elektriciteit af te nemen op momenten dat er voldoende capaciteit op het net is. Dit zorgt voor een betere spreiding van het elektriciteitsgebruik. De slimmere verdeling tussen laadsessies in het weekeinde en doordeweeks draagt bovendien bij aan het optimaliseren van de beschikbaarheid van LEAP24-laadpunten. De laadpas van LEAP24 geeft overigens toegang tot meer dan 950.000 laadpunten in Europa. Daar geldt het tarief van de desbetreff ende aanbieder – het bedrijf zegt geen extra kosten in rekening te brengen. BMW bereikt met ‘nudging’ effi ciënter autogebruik Een opmerkelijk bericht van BMW Group: het merk doet mobiliteitsonderzoek met verschillende steden, waaronder Rotterdam. Het nieuwste onderzoek met deze stad toont aan LEAP24 stunt met snellaadtarieven Bij de snelladers van LEAP24 kan er in het weekend geladen worden tegen een tarief vergelijkbaar met thuisladen: 0,24 eurocent per kWh euro inclusief BTW. Doordeweeks geldt een scherp tarief van 0,44 cent. Het tarief geldt voor gebruikers van het LEAP24-PartnerPasabonnement (vanaf 4,99 euro per maand). Het tarief is minimaal 50% minder dan bij andere snellaadstations en ze gelden voor onbepaalde tijd. Het snellaadbedrijf wil hiermee laten zien dat snelladen niet duur hoeft te zijn en dat betaalbare elektrische mobiliteit nu écht binnen handbereik komt. LEAP24 heeft in Nederland 40 laadstations voor personenauto’s, bestelwagens en trucks in Nederland. Om die lage prijzen te realiseren, koopt LEAP24 duurzame stroom in tegen dynamische tarieven. Ook hanteert LEAP24 een minimale marge om (snel)laden toegankelijk en betaalbaar te houden. dat mobiliteitsgedrag eff ectief kan worden beïnvloed door ‘nudging’, oftewel subtiele aanmoediging. Zo kregen BMWgebruikers een rapport over de lengte van hun gemaakte reizen en informatie over realistische alternatieven zoals reizen te voet, met de fi ets of met het openbaar vervoer. De resultaten toonden aan dat alleen al inzicht krijgen in het eigen reisgedrag, inclusief informatie over de lengte van reizen en alternatieve vervoersmogelijkheden, een prikkel geeft om te kiezen voor een ander vervoermiddel in plaats van de auto. Daarnaast moest praktijkdata van een representatief volledig elektrisch wagenpark van BMW en MINI aantonen dat rijden in een effi ciënte rijmodus over het algemeen resulteert in een gemiddelde vermindering van het energieverbruik van ongeveer 7 procent. Ook was er aandacht voor ‘optimaal laden’ waarbij een app de CO2-uitstoot per kWh van de lokale elektriciteitsmix in realtime liet zien. 355 berijders van volledig elektrische en plug-in hybride BMW-modellen namen deel aan dit project. Door middel van gamifi catie kon BMW hen succesvol aanmoedigen om hun oplaadsessies te verschuiven naar tijdstippen met een voorspeld hoger aandeel hernieuwbare energie in de Nederlandse energiemix. Het aantal van dergelijke oplaadsessies nam met 6% toe ten opzichte van de controlegroep. | 29 Duurzame Mobiliteit
30 Online Touch Home