“Mobiliteit hoort niet thuis op het bureau van HR” “HR is een van de belangrijkste afdelingen binnen een bedrijf. Zonder goede mensen geen bedrijf. Zonder goede cultuur en goed beleid geen goede mensen. Dagelijks spreek ik HR-mensen en wat ik zie: betrokken professionals die het goed willen doen voor werkgever én werknemer. HR werkt al in een veld dat vrijwel volledig uit wetgeving bestaat. Pensioen, verzuim, loon, contracten, privacy, arbeidsrecht, veiligheid, re-integratie en internationale regels veranderen continu, terwijl alles toch bij HR terechtkomt. Ze moeten het kennen, toepassen, uitleggen en bewaken, terwijl elk onderdeel op zichzelf al een specialisme is. In grotere organisaties is dat verdeeld over meerdere functies, maar in het midden-MKB komt dit vaak neer op één of twee HR-professionals. Dan is het logisch dat zij hiervoor externe specialisten inschakelen. Vooral in het midden-MKB komt er daarnaast één dossier standaard bij HR terecht dat daar inhoudelijk niet thuishoort: mobiliteit. Mobiliteit is in korte tijd uitgegroeid tot een financieel, juridisch en strategisch dossier. In de praktijk gaat het in het midden-MKB bijna altijd over auto’s en leasecontracten. Fietsen en bredere mobiliteitsvormen bestaan wel, maar spelen daar een veel kleinere rol. De grootste uitdagingen zitten in het wagenpark en de regeldruk die daarbij komt kijken. Het verandert bovendien sneller dan organisaties kunnen bijhouden. Wet- en regelgeving schuift voortdurend, de markt beweegt constant en leaseprijzen zijn nauwelijks te voorspellen. Daardoor wordt het steeds moeilijker om passende leasebudgetten voor medewerkers vast te stellen. De afgelopen jaren stegen de kosten bovendien met ruim 26 procent volgens het CBS. Elke verkeerde keuze kost dus direct geld. Organisaties willen daarnaast kunnen benchmarken. Wat doen anderen in de markt, welke auto’s en mobiliteitsoplossingen bieden concurrenten aan, en hoe blijf je aantrekkelijk zonder financieel uit de bocht te vliegen? Al deze vragen en belangen komen uiteindelijk bij HR terecht. Medewerkers zoeken duidelijkheid, managers hebben richting nodig en directies willen weten wat keuzes financieel betekenen. Maar het werk dat binnen mobiliteit nodig is, zoals inkoop, contractbewaking, fiscale interpretaties, CO2 -informatie en schade- en kilometeranalyses, past simpelweg niet bij de realiteit van HR. Ze hebben al een volle agenda en kunnen onmogelijk ook nog de specialistische kennis opbouwen die mobiliteit tegenwoordig vraagt. Martijn Roede is oprichter van WagenPartners 40 |
41 Online Touch Home