10

Technisch dienstverlener Van Dorp rolt eigen City Solutions verder uit “Wat gaat de transitie ons brengen?” Met de elektrificatie van de vloot (ruim 1.100 bussen en 400 personenauto’s) is de snelste slag te slaan in het verminderen van de CO2-uitstoot van technisch dienstverlener Van Dorp (ruim 75%). En daar wordt dan ook hard aan gewerkt. Maar de focus op duurzaamheid brengt ook hele andere ontwikkelingen met zich mee binnen de organisatie. Zo is er bij Van Dorp nu zelfs een eerste servicemonteur met een mobiliteitsbudget aan de slag! Samen met het merk BOTT, bedrijfswageninrichter INSTRA en leasemaatschappij Ayvens blikt directeur Marketing & Commercie Paul van Dorp vooruit op wat de transitie gaat brengen. Maar het is en blijft een zoektocht… Het is niet vaak dat Fleet & Lease een fleetowner bezoekt met zo’n duidelijke strategie en visie op het gebied van de transitie. Maar misschien is het ook wel de bevlogenheid, waarmee Paul van Dorp over zijn ‘missie’ praat. Waarbij hij meteen maar even een veel gehoord misstand uit de weg wil ruimen: er is genoeg elektriciteit in Nederland! Vooral omdat we de laatste jaren veel efficiënter met het stroomverbruik zijn omgegaan, vooral door het gebruik van efficiëntere installaties. Dus alle ruimte voor elektrisch rijden, zou je zeggen? “Het is zeker een goed verhaal, ook al omdat elektrisch rijden veel efficiënter is dan met brandstof. Maar elektriciteit moet je van A naar B transporteren, met alle pieken en dalen en ‘grilligheid’ van dien. Om dat goed op te vangen, dat is feitelijk het probleem van netcongestie. In het slim verdelen van vraag en aanbod is nog een wereld te winnen.” Van Dorp City Solutions Aldus een kleine les van de technisch dienstverlener. Paul van Dorp is sinds kort ook hoofd van de Vakgroep Milieu binnen zijn bedrijf. Alle vraagstukken rondom CSRD, circulariteit, energiezorgplannen voor de eigen gebouwen en verder alles wat draait om CO2, dus inclusief het enorme wagenpark, komen daar terecht. Dat daar creativiteit niet wordt geschuwd, bewijst het inmiddels beproefde eigen model Van Dorp City Solutions (CISO). “Traditioneel hebben we mensen met bussen rondrijden; dat is van oudsher ons bedrijfsmodel. Maar dat werkt tegenwoordig niet meer in de steden” 10 | Nog voordat er sprake was van verplichte zero-emissiezones in binnensteden was Van Dorp al aan het experimenteren om slimmer om te gaan met grootstedelijke sores, zoals parkeerproblemen, tijdverlies en logistieke beperkingen. De fiets en andere, kleine elektrische vervoermiddelen worden ervoor ingezet. Inmiddels is dit CISO-concept uitgegroeid tot een geheel nieuwe werkwijze, inclusief een centraal gelegen, kleine vestiging, een elektrisch wagenpark en nauwe samenwerking met logistieke partners, leveranciers en opdrachtgevers. Het begon in Rotterdam waar deze kleine vestiging nu verantwoordelijk is voor het onderhoud van ruim 200 objecten in het centrum. Een vergelijkbare CISO-vestiging in Den Haag is vorig jaar geopend, Amsterdam volgt nog dit jaar en Utrecht volgend jaar. “Traditioneel hebben we mensen met bussen rondrijden; dat is van oudsher ons bedrijfsmodel. Maar dat werkt tegenwoordig niet meer in de steden”, aldus Van Dorp. Bovendien: de monteurs bij Van Dorp waren al dat oponthoud in de stad met hun bus helemaal zat. “Velen woonden ook in de stad, waar ze alles met de fiets en OV doen. Maar ’s ochtends moesten ze dan naar ons kantoor

11 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication