BCA zet volop in op het lucratief veilen van e-bikes “Je praat toch over serieuze bedragen!” Ruim 91.000 leasefietsen hebben leasemaatschappijen in Nederland onder contract, en dat aantal groeit nog altijd fors. Volgens leasebranchevereniging VNA toont het aan dat de leasefiets, vooral e-bikes, steeds vaker wordt gezien als een volwaardig alternatief en/of aanvulling binnen zakelijke mobiliteit. En die ontwikkeling ziet ook commercieel directeur Tony Vrijsen van BCA terug op zijn veilingen. Als een van de eerste veilinghuizen heeft BCA nu een volwaardige ‘fietsactiviteit’. Want leasemaatschappijen komen er steeds meer achter dat het afzonderlijk remarketen van e-bikes een specialisme is, maar de marges erop zeer interessant zijn – hoger dan bij auto’s! Ze hoorden er in den beginne maar bij, moet Vrijsen toegeven. Het aantal leasefietsen was een paar jaar geleden ook nog redelijk beperkt. Leasemaatschappijen gingen ervan uit dat de meeste contracten zouden worden overgenomen door de werknemers. Maar dat laatste blijkt toch niet altijd het geval; een ‘serieus percentage’ laat de leasefiets na het einde van het contract achter bij de leasemaatschappij, ziet Vrijsen. “Omdat de aantallen nog niet zo hoog waren, werden ze vaak door leasemaatschappijen in bulk aan handelaren verkocht. Maar nu het anno 2025 om serieuze aantallen gaat van veelal prijzige e-bikes, komt men terug van die aanpak.” Ook bij BCA deed men de fiets er in eerste instantie bij; er was een partner gevonden in Zutphen gespecialiseerd in de verkoop en veiling van fietsen. Een partij die ervaring had in het beoordelen van e-bikes en verstand had van alle technische specificaties. Want een fiets ‘inspecteren’ blijkt nog niet zo eenvoudig. Maar eind vorig jaar heeft BCA de activiteiten van het bedrijf uit Zutphen overgenomen. De hele operatie is nu opgenomen in de veilingen van BCA, Europa’s grootste veilinghuis. Vrijsen: “De beslissing om in fietsen te stappen werd ook ingegeven door onze klanten, onder andere de leasemaatschappijen. We kregen echt vragen over al die einde-contractfietsen. Men wilde niet een extra partij erbij halen, maar de remarketing moest zo soepel en transparant verlopen zoals we dat ook doen voor hun voertuigen.” Complete ‘fietsstraat’ Nu is er dus bij BCA een complete ‘fietsstraat’ opgetuigd waar alle fietsen worden ingenomen, checks worden uitgevoerd, schoon worden gemaakt en eventuele reparaties worden uitgevoerd. Uiteindelijk worden ze, net als de voertuigen, voorzien van een inspectierapport compleet met foto’s en al. Overigens zitten er niet alleen e-bikes tussen, maar bijvoorbeeld ook elektrische bakfietsen. BCA was de partij die bijvoorbeeld de 1.300 bakfietsen van een recent failliete deelverhuurder heeft geveild. 20 |
21 Online Touch Home