21

Vrijsen: “Daarbij praat je het toch over serieuze bedragen; de bakfietsen brachten zeker nog serieus geld. Maar ook met e-bikes heb je het vaak over duizenden euro’s. Een fiets met een relatief lage waarde heeft niet zo veel toegevoegde waarde om te veilen. En net als bij voertuigen heeft BCA een buyer team dat op zoek gaat naar afzet van de tweedehands fietsen. Veelal zijn het fietshandelaren en fietswinkels, maar vaak ook fiets-verhuurbedrijven. De kunst van het veilen is natuurlijk om vraag en aanbod in balans te hebben. Die vraag is er zeker, benadrukt Vrijsen. Zelfs vanuit het buitenland. En het aanbod komt dus ook steeds beter op gang. BCA heeft voor de fietsveilingen ook eigen veilingmeesters aangetrokken met verstand van fietsen, maar ook bijvoorbeeld van Light Electric Vehicles (LEV’s) en andere veelal last-mile oplossingen. Vrijsen: “Daarbij zijn we bijvoorbeeld voor het vaststellen van prijzen ook afhankelijk van data. En aangezien we al de nodige ervaring hebben met de verkoop van allerhande fietsproducten, hebben we steeds betere datasets ter beschikking. We kunnen in ieder geval onze klanten goede schattingen geven wat de verkoop zou kunnen opbrengen.” Hogere marges Wat die opbrengsten betreft; daar is in het geval van de fietsen wel wat bijzonders aan de hand. Veelal zijn leasemaatschappij begonnen met het aanbieden van leasefietsen zonder al te veel kennis van de fiets te hebben. Al helemaal niet van de restwaardes, terwijl dat bij auto’s cruciaal is voor het bepalen van het leasetarief. Maar bij de e-bikes ging men er toch vanuit dat berijders “Maar nu zien leasemaatschappijen dat veilen via BCA ze per fiets veel meer oplevert. De marges zijn ook hoger dan op auto’s” de fietsen na het uitdienen van het contract wel zouden overkopen. Vrijsen ziet daarom de fietsen nog maar voor een laag bedrag in de boeken staan. “Maar nu zien leasemaatschappijen dat veilen via BCA ze per fiets veel meer oplevert. De marges zijn ook hoger dan op auto’s, al praat je natuurlijk wel over andere bedragen. Toch maken we regelmatig lucratieve rekensommetjes voor onze klanten, wat de meerwaarde van veilen uiteindelijk toevoegt aan hun resultaat. Wat Vrijsen eveneens opvalt, vooral bij de e-bikes die vanuit de leasemaatschappijen terugkomen: ze hebben maar relatief weinig kilometers gereden (ja, een e-bike heeft een kilometerteller, red). Ze zijn doorgaans dus in goede staat. Een werknemer kiest toch vaak voor een nieuwe leasefiets als het oude contract is afgelopen; een mooie, nieuwe e-bike blijkt toch vaak een statussymbool. Vrijsen: “Ook dit komt de restwaarde natuurlijk ten goede – en dus de opbrengst voor een leasemaatschappij. Men is daarover ronduit regelmatig verrast. Het laat zien dat deze business case nog niet overal bekend is in de markt. Fietslease wacht nog een professionaliseringslag. Wij zijn er klaar voor.” | 21 BCA

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication