26

“We hebben zelfs één van de grootste laadparken van Europa” De CO2-footprint van Verwater wordt mede bepaald door haar toeleveranciers. René Merk van Verwater kijkt dan ook kritisch naar welke partijen hij inschakelt voor zijn mobiliteitsbeleid. Sortimo loopt wat betreft duurzaamheid echt op de troepen vooruit, weet hij. Dat bevestigt ook Peter Mensink, Key Accountmanager van Sortimo Nederland. “De verwachting is dat we al in 2026 als bedrijf CO2neutraal zijn. Nu produceren we onze inrichtingen al gedeeltelijk CO2-neutraal waarbij de producten ook volledig gerecycled kunnen worden. Onze fabriek in Duitsland blijft daarom continu investeren in milieuvriendelijke bedrijfsprocessen en ligt grotendeels vol met zonnepanalen. Bovendien voorzien we hiermee ons Sortimo Innovationspark van stroom. Op lange termijn moet de elektriciteit voor het Innovationspark voor het grootste deel uit eigen opwekking komen. Momenteel wordt gebruik gemaakt van volledig groene stroom uit hernieuwbare bronnen, zoals windmolens uit de regio. Het Sortimo Innovationspark is één van de grootste elektrische laadparken van Europa gelegen aan de A8 vlakbij Augsburg, met onder andere zo’n 90 snelladers. Voor iedereen toegankelijk! Hier kunnen we zo’n 4.000 elektrische auto’s per dag voorzien van stroom.” Het zijn indrukwekkende cijfers, bijna jaloersmakend voor Nederlandse begrippen waar de laadinfrastructuurmarkt wordt geplaagd door netcongestie. Maar wat René uiteraard ook van belang vindt: de korte lijntjes met Sortimo in Nederland. Waarbij Sortimo hem ook veel werk uit handen neemt. Zo worden nieuwe bussen voor Verwater bij Sortimo niet alleen voorzien van een inrichting, maar ze worden ook in de werkplaats van Sortimo bestickerd en de track & trace wordt ingebouwd. Ook het transport van en naar de dealer wordt door Sortimo geregeld. René: “De bussen worden door Sortimo turnkey opgeleverd. Dat is voor ons een enorme meerwaarde. Daarom zijn we waarschijnlijk al zo lang klant – al ruim 15 jaar!” de orde. Als er onverwacht reparaties moeten worden uitgevoerd, moet dat eveneens als een geoliede machine worden aangepakt. Dat betekent dus ook het tansport van bijvoorbeeld bepaalde onderdelen. René: “Onze wagens moeten gewoon continu paraat staan. Stilstand is voor ons echt lastig, vandaar dat we daar goede afspraken over hebben met onze leasemaatschappij voor bijvoorbeeld vervangend vervoer als dat nodig blijkt. Aan een groot deel van de bussen zit een bestuurder gekoppeld, maar per afdeling hebben we ook bussen die worden gedeeld en dus flexibeler kunnen worden ingezet. Bedenk: als we op het immense terrein van Shell werkzaamheden moeten verrichten en we komen binnen bij Poort 14 dan is het 6 kilometer verder als we bij Poort 1 werkzaamheden moeten doen. Zo groot zijn die terreinen.” Voor kortere afstanden heeft Verwater ook fietsen staan en experimenteert René momenteel met enkele Light Electric Vehicles (LEV’s). Ook Sortimo heeft daar inmiddels inrichtingen voor beschikbaar. Zij zien dat marktsegment flink groeien. Dergelijke oplossingen kunnen worden gecombineerd met de zogenaamde sContainer van Sortimo, een kleine, flexibele bouwcontainer als veilige ruimte om machines, gereedschappen, apparatuur en materialen precies daar te bewaren waar ze nodig zijn. Het is voor René voortdurend kijken wat ter plekke een geschikte oplossing is. Ook wat betreft het laden van de elektrische voertuigen. René: “In enkele gevallen hebben we gezamenlijk met onze klant geïnvesteerd in laadpalen op 2023 de eerste stappen zetten richting elektrificatie van het wagenpark. Bedenk dat veel monteurs hun bedrijfsbus ook mee naar huis nemen. Dus het moet natuurlijk allemaal wel probleemloos werken.” ‘Bedrijfskritische’ voertuigen Bovendien behoort een groot deel van het wagenpark tot ‘bedrijfskritische’ voertuigen, zoals René het noemt. De werkzaamheden die Verwater uitvoert aan bijvoorbeeld de petrochemische installaties van haar klanten moeten binnen afgebakende tijden plaatsvinden; uitstel is niet aan 26 | “Voor hen is de bus een verlengstuk van hun werk, zij weten als de beste wat nodig én handig is met betrekking tot het laden”

27 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication