27

hun terrein. We luisteren daarbij nauw naar onze berijders. Voor hen is de bus een verlengstuk van hun werk, zij weten als de beste wat nodig én handig is met betrekking tot het laden. Soms moet je wat zijsprongen maken, maar doorgaans is er altijd een oplossing.” Oudere dieselbussen Zo wil het dat inmiddels 23 van de ruim 100 bedrijfswagens van Verwater elektrisch zijn. Het credo luidt tegenwoordig: elektrisch, tenzij… Zo rijden de schilders nog wel in oudere dieselbussen die Verwater zelf tweedehands inkoopt. “Want je wilt niet weten hoe zo’n bus er op een gegeven moment van binnen uitziet. Maar van die bussen hebben we er slechts een handjevol.” Dit jaar worden er weer de nodige brandstofbussen vervangen door elektrische. Het gaat nu snel, ziet René. Daarbij is downsizing een belangrijker inzet, ook al uit kostenoverwegingen. Sortimo speelt daar een belangrijke rol in met de slimme inrichtingen. Naast het feit dat de vernieuwde SR5 bedrijfswageninrichting ultralicht is (zie kader) wat ten goede komt aan de actieradius van de voertuigen. Ook niet onbelangrijk: door het gebruik van lichtgewicht en de CO2-neutraal geproduceerde producten van Sortimo (zie kader) verkleint Verwater eveneens de ecologische voetafdruk van het bedrijf. Maar ook kijkt Sortimo samen met Verwater kritisch mee over de schouders van de berijders wat ze allemaal meenemen in de bussen. René: “Ik kan wel een mooi ingerichte elektrische bus neerzetten met alles erop en eraan, maar het zijn de mensen zelf die ermee uit de voeten moeten kunnen. Van tevoren hebben we, ook in samenwerking met Sortimo en de leasemaatschappij, alle partijen in onze duurzame koers erbij betrokken. Van projectleiders tot uitvoerders. Wat hebben jullie nodig, wat is het plan, kunnen jullie uit de voeten met elektrisch? Die kentering in duurzaam denken is eigenlijk snel gekomen, dat is mooi om te zien. Al zijn er natuurlijk genoeg hobbels, bijvoorbeeld als blijkt dat een monteur achteraf toch graag een imperiaal op zijn bus had willen hebben, terwijl hij dat in eerste instantie niet heeft besteld. Maar we hebben gelukkig leveranciers die, net als ik, denken in oplossingen. Dat laatste is toch wel de crux.” 28% lichter dan standaard aluminium Sortimo heeft zijn vorig jaar vernieuwde SR5 bedrijfswageninrichting nog meer toegesneden op het gebruik in elektrische voertuigen. Net als bij Verwater kiezen veel fleetowners bij de overstap naar elektrische bussen voor kleinere varianten. De inrichting moet daarop worden aangepast. Daarnaast moet het natuurlijk lichter. Sortimo gebruikt daarom vanaf 2024 geen standaard aluminium legering. Daardoor is de hele inrichting nog eens tot gemiddeld 28% lichter geworden dan het standaard aluminium. Niet alleen heeft dat gunstige invloed op de actieradius, maar er ontstaat ook een hoger laadvermogen. Sowieso zijn elektrische voertuigen al zwaarder, dus ieder extra pondje telt. Tegelijkertijd verlagen klanten met de vernieuwde SR5 inrichting met fossiel aangedreven voertuigen het brandstofverbruik, waardoor de CO2-uitstoot en de brandstofkosten afnemen. Peter Mensink, Key Acountmanager van Sortimo Nederland: “Alle andere voordelen van de SR5 bedrijfswageninrichting, zoals maximaal gebruik van de laadruimte doordat het ontwerp wordt aangepast aan de contouren van het voertuig zijn natuurlijk ongewijzigd gebleven, net als de prijs.” | 27 Sortimo

28 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication