RaboResearch: tijd om elektrisch te gaan! Voor Nederlandse bedrijven wordt het vanuit kostenoverwegingen steeds interessanter om het bedrijfswagenpark te elektrifi ceren. De totale eigendomskosten van lichte en middelzware elektrische wagens vallen al gunstig uit. Voor zware voertuigen is nog een weg te gaan. Dit blijkt uit een nieuw rapport waarin RaboResearch de concurrentiepositie van batterij-elektrische bedrijfswagens op de Nederlandse markt onderzoekt. Daarbij is voor de verschillende categorieën voertuigen gekeken naar de impact van beleidsmaatregelen, schaalvoordelen en de batterijprijzen. Volgens José Serrano, analist Energietransitie bij RaboResearch, zijn lichte batterij-elektrische bedrijfswagens (LCV’s) het goedkoopst in hun categorie, zelfs zonder overheidssteun. “Dit komt door de lagere brandstof- en onderhoudskosten. Hierdoor zijn er veel meer van zulke wagens bijgekomen. In 2023 ging het om 13% van alle nieuwe voertuigregistraties in Nederland. Dat is negen keer zoveel als in 2020.” Voor middelzware bedrijfswagens (MCV’s) zijn voertuigen op gecomprimeerd aardgas momenteel echter nog het voordeligst. Maar door subsidies en de verwachte stijging van fossiele brandstofkosten door het EUemissiehandelssysteem, worden in de toekomst batterijelektrische MCV’s de voordeligste optie, denkt Serrano. Bij de zware batterij-elektrische bedrijfswagens (HCV’s) bieden subsidies en andere steunmaatregelen nog geen soelaas. Zij zijn duurder dan hun fossiele tegenhangers. Voor deze categorie is rijden op aardgas momenteel de meest voordelige optie vanwege de lagere brandstofkosten. Zonnestroom Maar door schaalvoordelen en dalende batterijprijzen zullen de totale eigendomskosten van batterij-elektrische MCV’s en HCV’s wat lager worden in de toekomst. Serrano: “Maar zelfs een daling van 30% in batterijkosten zou slechts een prijsverlaging van 6% opleveren, en dan alleen als fabrikanten deze besparingen volledig doorberekenen. Andere factoren spelen namelijk ook een rol bij hoe de prijs wordt vastgesteld. De grootste prijsverlaging zal komen door schaalvoordelen bij de fabrikanten.” Maar wat de brandstofkosten aanzienlijk kan verlagen – en batterij-elektrische HCV’s economisch aantrekkelijker kan maken – zijn zonnepanelen met batterijen waardoor ze eigen zonnestroom kunnen gebruiken. “Daarnaast zouden bedrijven het risico van fl uctuerende elektriciteitskosten mogelijk kunnen afdekken door stroomafnameovereenkomsten, ook wel PPA’s genoemd, af te sluiten”, aldus Serrano. Maar voor lichte bedrijfswagens is de overstap naar elektrisch fi nancieel een slimme keuze, concludeert hij. “Dus als je kunt, ga dan voor elektrisch.” Ruim 265.000 bestelauto’s geweerd in zero-emissie zones Meer dan een kwart miljoen bestelauto’s mogen sinds begin dit jaar de zero-emissiezones in Nederlandse binnensteden niet meer in. Dit blijkt uit onderzoek van vergelijkingswebsite Overstappen.nl. En dat gaan er snel meer worden. Een analyse van de huidige kentekenregistraties bij de RDW laat zien dat een aanzienlijk percentage van de Nederlandse bestelauto’s niet voldoet aan de nieuwe, strengere eisen voor milieuzones. Hierdoor zal een groot deel van de bestelauto’s de komende jaren de toegang tot de groeiende zero-emissie zones in de grote steden worden ontzegd. De komende jaren zal het aantal bestelauto’s dat niet meer welkom is in de zero-emissie zones aanzienlijk toenemen. “De cijfers zijn schokkend,” aldus Sophie Schoneman, expert zakelijke verzekeringen bij Overstappen. nl. “Ons onderzoek laat zien dat ruim 265 duizend bestelauto’s vanaf begin 2025 al niet meer welkom zijn in de zero-emissie zones. Vanaf 2027 loopt dit op tot ruim 492 duizend bestelauto’s. En vanaf 2028 zullen maar liefst 985 duizend van de huidige geregistreerde bestelauto’s toegang tot deze zones worden geweigerd.” Prijsverschil Op dit moment zijn er al zones in Amersfoort, Amsterdam, Assen, Delft, Den Haag, Eindhoven, Gouda, ’s Hertogenbosch, Leiden, Maastricht, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg, Utrecht en Zwolle. De komende jaren zullen naar verwachting nog meer gemeenten volgen. 28 |
29 Online Touch Home