Ondanks de groeiende aandacht voor zero-emissie zones, blijft de aanschaf van elektrische bestelauto’s ver achter bij die van benzine varianten, zo blijkt uit eerder onderzoek van Overstappen.nl. In de afgelopen maanden is er weliswaar een aanzienlijke toename geweest in het aantal aankopen van bestelauto’s, maar ondernemers kiezen nog vaak voor benzinevoertuigen. De keuze van ondernemers wordt voornamelijk beïnvloed door het prijsverschil tussen elektrische en benzine bestelauto’s, evenals door het verdwijnen van fi scale voordelen voor elektrische voertuigen. Schoneman benadrukt dat het belangrijk is dat ondernemers zich bewust zijn van de aankomende veranderingen en tijdig actie ondernemen. Ayvens ondersteunt pakketbezorger(s) GLS met EV’s Pakketdienst GLS Netherlands en leasemaatschappij Ayvens bundelen hun krachten in een strategisch partnership om de transitie naar elektrisch vervoer in de pakketbranche te versnellen. Ook de transportpartners van GLS kunnen profi teren van de deal. transportpartners te ondersteunen in hun verduurzaming. Dit soort initiatieven is erg belangrijk om de komende jaren het momentum richting emissievrij vervoer te behouden”, aldus Harmsen. 36.000 bestelvoertuigen Ayvens zegt de ervaringen en inzichten van de verduurzaming van het eigen wagenpark te hebben gebruikt in de deal met GLS. “Flexibiliteit is daarbij een vereiste, want als een transportpartner een opdracht niet kan uitvoeren of zelfs stopt, moeten de leasevoertuigen kunnen worden ingezet bij andere partijen”, aldus Frank van den Akker, Senior Sales Manager Bedrijfswagens bij Ayvens in Nederland. De samenwerking tussen de pakketdienst en de leasemaatschappij geldt in eerste instantie voor Nederland. GLS zegt in Nederland zo’n 1.100 bezorgvoertuigen te hebben, maar internationaal zijn dat er 36.000 (en 6.100 trucks). Het bedrijf is in 41 landen actief en is de derde grootste pakketdistributeur in Europa. GLS streeft naar zero emissie tegen 2045. Een belangrijke mijlpaal is om tegen 2030 50% van het wagenpark zero- en low-emissie te hebben. Harmsen: “De andere GLS-landen kijken met interesse naar de ontwikkeling van dit partnership. Maar eerst is er nog volop winst te behalen in Nederland: de eerste voertuigen zijn operationeel en een tweede ronde van voertuigen wordt binnenkort verwacht.” ParknCharge wint aanbesteding laadpalen in parkeergarages Want voor die partners is de overstap naar elektrisch vaal lastig, schetst Theo Harmsen, Duurzaamheidsmanager bij GLS Netherlands. De aanschaf van elektrische voertuigen vraagt namelijk om extra investeringen en de bijbehorende verzekeringspremies zijn fors. Daardoor zitten vervoerders in een lastig parket, want wet- en regelgeving (zoals zero-emissiezones in binnensteden) en de strategie van GLS Netherlands dwingen hen toch richting emissievrij vervoer. Dankzij de samenwerking met Ayvens kunnen deze transportpartners van GLS Netherlands hun elektrische voertuigen tegen gunstige voorwaarden leasen. Dit moet de kosten voor transportpartners in de overstap van fossiel naar elektrisch vervoer drukken. GLS Netherlands vergoedt bovendien de extra kosten van een elektrische bestelbus ten opzichte van een dieselbestelbus. “We hebben grote ambities om te verduurzamen. Maar er zijn heel veel transportpartners in de branche werkzaam die het heel moeilijk vinden om de transitie naar emissievrij vervoer te maken. Met gelijkgestemde partners zoals Ayvens hebben we echter het nodige schaalvoordeel om deze | 29 In totaal hebben 8 gemeentes een regionale concessie voor laadpunten in openbare parkeergarages opgezet. Die aanbesteding is gewonnen door ParknCharge. De concessie is uniek, omdat dit voor het eerst is dat laadinfrastructuur in parkeergarages op regionaal niveau wordt aanbesteed. Aan de concessie doen de volgende 8 gemeenten mee: Almere, Dijk en Waard, Haarlem, Haarlemmermeer, Lelystad, Veenendaal, Woerden en Zandvoort. Zij kunnen in totaal tot 45 parkeergarages aanleveren. ParknCharge mag de komende 10 jaar tot 1.000 laadpunten plaatsen en exploiteren. DuurzameMobiliteit.nu
30 Online Touch Home