De lange aanloop van het convenant verkeersveiligheidswaarborgen … “De zwaardere ZE-bussen kunnen in ieder geval de weg op!” Het nieuwe convenant verkeersveiligheidswaarborgen zorgt ervoor dat bestuurders van een zwaardere elektrische bestelauto (tussen 3.500 en 4.250 kg) gewoon met een B-rijbewijs hun werk kunnen blijven doen. Op de vierde editie van de Road Safety Dag half mei, georganiseerd door Verkeersveiligheid Groep Nederland, gaf Geert van Eijk van evofenedex een kijkje achter de schermen van de totstandkoming van het convenant… dat eigenlijk (wederom) een stap is tot nieuwe ‘echte’ wetgeving. En waar fleetowners, zo bleek die dag, nog volop vragen over hebben. Ook over de tachograafverplichting. Impressie van de vierde editie van de Road Safety Dag Nee, eenvoudig is de materie zeker niet, zegt ook Collin Bell van Verkeersveiligheid Groep Nederland. De aanloop naar dit convenant was ook lang; van het begin van de proeftuinen in 2019 tot enkele jaren van vrijstellingen die nu, vanaf 1 juli wordt moeten worden omgezet in wetgeving. Althans, als de Algemene Maatregel van Bestuur (AMVB) dan gereed is. Vervolgens komt er ook nog wetgeving aan vanuit Europa, maar die wordt waarschijnlijk pas in 2027 verwacht. Hoe dan ook, de inzet van dit convenant was om tot werkbare regels te komen zodat bedrijven met zwaardere zero emissie bestelwagens ermee aan de slag kunnen. En dat is gelukt. De EV-bussen kunnen nu tot 4.250 kilo worden beladen; anders zou de grens liggen op 3.500 kilo. Een verschil van 750 kilo. “Maar dat is voor veruit de meeste bedrijven een verschil tussen wel of niet een volwaardige route rijden en om financieel uit te komen”, aldus Bell. Toenemende ongevalscijfers Maar om aan de wensen van het OM tegemoet te 32 | komen – want die maken zich al langere tijd zorgen over de toenemende ongevalscijfers van het groeiende bestelautopark – moet er een verkeersveiligheidstraining worden gevolgd. Die heeft de Verkeersveiligheid Groep Nederland ontwikkeld op basis van hun bekroonde e-driver programma. De vijf uur durende training is zo laagdrempelig mogelijk gehouden om ook de kosten voor bedrijven zo laag mogelijk te houden (zie kader). De training stelt bedrijven ook in staat hun eigen medewerkers op te leiden via een mentortraining. “De transitie naar elektrisch vervoer vergt nu eenmaal meer dan alleen het vervangen van de voertuigen”
33 Online Touch Home