Explosieve groei fietslease vlakt iets af Het aantal leasefietsen bij de leden van de VNA groeit gestaag. Eind 2024 telde de vloot bijna 91.000 leasefietsen. Dat zijn er bijna 27% meer dan eind 2023. Hiermee lijkt er sprake van een stabiele groei. Een jaar eerder, in 2023, groeide het aantal leasefietsen ook al zo hard: ruim 35% meer leasefietsen kwamen er toen bij. Hoewel het groeitempo nu iets daalt, blijft de structurele toename indrukwekkend, stelt VNA. Het laat volgens de brancheverenging zien dat de leasefiets steeds vaker wordt gezien als een volwaardig alternatief en/ of aanvulling binnen zakelijke mobiliteit. Steeds meer werkgevers én werknemers kiezen voor de toevoeging van de fiets in het mobiliteitspakket. Vaak gedreven door trends als duurzaamheid, vitaliteit en fiscale voordelen. Goed werkgeverschap is ook een belangrijke driver om de leasefiets op te nemen in de mobiliteitsregeling, want 26% van de leaserijders geeft aan een fiets van de zaak interessant te vinden, bleek uit het laatste NZMO-onderzoek. Overigens bleek uit ander onderzoek eerder dit jaar (e-bike monitor van marktonderzoeksbureau GfK-NIQ) dat er weliswaar een toenemende interesse is in (private) leasemogelijkheden en fiets-van-de-zaak regelingen, maar dat werkgevers daar nog niet massaal op inspringen. AUTO1.com: weer meer (PH) EV’s verhandelt Uit de jaarlijkse Electric Vehicle Trends van handelsplatform AUTO1.com blijkt dat er 10 procent meer elektrische voertuigen in 2024 zijn verhandeld vergeleken met een jaar eerder. Het heeft ook een nieuwe top-3 opgeleverd waarbij opvalt dat Tesla er niet in zit. De zogenaamde partnerdealers van AUTO1.com zien hoe elektrisch aangedreven voertuigen geleidelijk maar consistent hun weg vinden naar de markt voor tweedehands auto’s. In 2024 werden meer dan 18.600 EV’s (inclusief BEV, PHEV en HEV) verhandeld op AUTO1.com, een stijging van 10% ten opzichte van 2023, toen ongeveer 17.000 EV’s werden verhandeld. Deze groei onderstreept de stijgende vraag naar duurzamere mobiliteitsoplossingen in heel Europa, aldus AUTO1.com. De drie merken die de verkoop domineren zijn Toyota, MercedesBenz en Volkswagen. Voor het eerst in deze analyse (sinds 2021) is Tesla buiten de top-3 gevallen. Het merk staat nu op de zesde plaats. Toyota behield zijn positie als leidend merk voor het vierde achtereenvolgende jaar. Mercedes maakte een sterke stap voorwaarts en steeg van de zesde plaats in 2023 naar de tweede plaats in 2024, dankzij een indrukwekkende groei van 66% op jaarbasis in verkochte eenheden op AUTO1. com. Een twintigvoudige stijging Volkswagen, dat vorig jaar de tweede plaats innam, zakte in 2024 naar de derde plaats met een daling van 12% op jaarbasis. BMW bleef stabiel op de vierde plaats met een solide groei van 12% op jaarbasis, terwijl Volvo van de zevende naar de vijfde plaats klom met een stijging van 44% op jaarbasis. De Chinese merken MG (een stijging van 257%) en Lynk & Co (een twintigvoudige stijging) noteerden de hoogste YoY-groeicijfers en verstevigden hun aanwezigheid op de elke dag 6 |
7 Online Touch Home