Europese EV-markt. Wat betreft de landenranglijst: Nederland behield voor het derde achtereenvolgende jaar zijn positie als het land met de meeste EV-verkopen, terwijl Frankrijk op de tweede plaats bleef staan. Spanje maakte een aanzienlijke sprong van de vijfde naar de derde plaats met een groei van 53% op jaarbasis. Denemarken, vorig jaar nog derde, zakte naar de vierde plaats, terwijl Polen van de achtste naar de vijfde plaats klom met een groei van 56% op jaarbasis. 10.000 tot 35.000 euro Wat ook blijft: verreweg de meeste gebruikte EV’s (76%) worden grensoverschrijdend verhandeld met dus Nederland, Frankrijk en Spanje als drijvende krachten achter de marktgroei. Het betreffen doorgaans jonge auto’s: 1 tot 5 jaar oud. Bijna een kwart heeft een kilometerstand van minder dan 10.000 kilometer. Het merendeel van de EV’s werd verhandeld binnen een prijscategorie van 10.000 tot 35.000 euro. En wat die prijs betreft: twee van de drie Europese dealers (67%) verwacht dat de prijzen verder zullen dalen. Dan hebben ze het specifiek over de batterij-elektrische auto’s. 17% denkt dat de prijzen Kerncijfers Auto en Mobiliteit 2025: één vijfde geëlektrificeerd Van de 9,64 miljoen personen¬auto’s die er per 1 januari in Nederland rondrijden, is bijna een vijfde inmiddels gedeeltelijk of geheel elektrisch aangedreven. Dit betekent dat er in ons land op dit moment zo’n 1,72 miljoen volledige elektrische, hybride of plug-in hybride auto’s rondrijden. Een en ander blijkt uit de nieuwe editie Kern¬cijfers Auto en Mobiliteit 2025 van RAI Vereniging en BOVAG. Vorig jaar groeide de nieuwverkoop van volledig elektrische personen¬auto’s met 16 procent tot 132.185 exemplaren. Tegelijkertijd steeg het aantal nieuw aangeschafte plug-in hybrids met 30,1 procent tot 52.350 voertuig¬en en die van hybride modellen met 11,4 procent tot 107.893 eenheden. In totaal werden het afgelopen jaar 292.428 full EV’s, hybrides of plug-in hybrids op kenteken gezet, waarmee het verkoopaandeel van voertuig¬en met een volledige of gedeeltelijke elektrische tractie uitkwam op 76,6 procent. Fors meer dan in 2023 toen dit aandeel nog 67,9 procent bedroeg. Halvering CO2-uitstoot In 2035 moeten alle nieuwe auto’s en bestel¬wagens in de EU emissievrij zijn. Uit Kern-cijfers Auto’s 2025 valt af te lezen dat Nederland voor wat betreft de uitstootreductie van personen¬auto’s de afgelopen jaren forse stappen heeft gezet. Was in 2010 de gemiddelde CO2-uitstoot nog 136 gram per kilometer, vorig jaar was dit cijfer nog slechts 67 gram per kilometer. Dit komt neer op een halvering van de elke dag gemiddelde CO2uitstoot in 14 jaar. Wanneer wordt gekeken naar de verschillende carrosserievarianten, dan valt op dat de belangstelling voor SUV’s zich in 2024 heeft voortgezet. Koos in 2023 al meer dan de helft (50,3%) van de kopers voor een SUV, vorig jaar was dat zelfs al 56.0 procent. De traditionele hatchback, ooit de meest populaire carrosserievariant, moet al jarenlang terrein prijsgeven en zag het marktaandeel in 2024 verder slinken tot 27,8 procent (33,9% in 2023). Bijna een op de tien kopers (8,9%) geeft de voorkeur aan een station¬wagen. Verder lijkt de belangstelling voor sedanuitvoeringen zich, na een dieptepunt in 2022 (2,9%), weer te herstellen. Vorig jaar koos 5,3 procent van de kopers voor deze variant. stabiel zullen blijven, 16% verwacht nog steeds dat de prijzen voor gebruikte elektrische auto’s dit jaar zullen stijgen. De AUTO1 Group Fuel Type Index voor Q1 2025 benadrukt overigens de prijsstabiliteit in de markt voor gebruikte EV’s, met een begin- en eindstand van 102,5 ondanks een lichte daling in februari. Op jaarbasis bleven de EV-prijzen stabiel, met slechts een kleine daling van 0,2% van maart 2024 tot maart 2025. Na de aanzienlijke daling van 11,7% in Q1 2024 biedt deze stabiliteit in het eerste kwartaal van dit jaar positieve vooruitzichten voor de komende maanden. | 7 TrendsinAutoleasing.nl
8 Online Touch Home