Fossiele auto van de zaak vanaf 2027 extra belast Werkgevers moeten vanaf 2027 een extra heffing betalen voor iedere auto van de zaak met verbrandingsmotor die ze hun personeel ter beschikking stellen. Die heffing komt er naast de ‘gewone’ bijtelling voor werknemers. Alleen elektrische leaseauto’s zijn uitgezonderd van deze extra heffing. Met deze plannen komt althans minister Hermans (Klimaat en Groene Groei) in de Klimaatnota die het kabinet eind april heeft voorgesteld. De plannen worden nu verder uitgewerkt en gepresenteerd in het Belastingplan 2026 dat op Prinsjesdag verschijnt. Het voorstel betekent dat met ingang van 2027 voor nieuwe auto’s van de zaak met een verbrandingsmotor door de werkgever een eindheffing in de loonbelasting moet worden betaald. Een bedrag dus naast de gewone bijtelling van 22% voor werknemers. Het tarief van de eindheffing zal 52 procent van 22 procent van de catalogusprijs bedragen. Voor een auto van 40 duizend euro gaat het dus om 0,52 * (0,22 * 40.000) = 4.576 euro per jaar. Deze kosten mogen niet worden doorbelast via een eigen bijdrage aan de werknemer. De eindheffing geldt in beginsel voor zowel personenals bestelauto’s, maar alleen voor zover er sprake is van privégebruik (>500 km). Veel bestelauto’s zullen om die reden buiten de eindheffing vallen. Ook zzp’ers met een eenmanszaak zijn uitgezonderd van de eindheffing, omdat zij geen loonbelasting (maar inkomstenbelasting) betalen. Gewichtscorrectie Daarnaast staat in het Klimaatpakket een gedeeltelijke reparatie van de versobering van de gewichtscorrectie voor EV’s in de motorrijtuigenbelasting (MRB). Het vorige kabinet had een gewichtscorrectie voor EV’s aangekondigd van 40 procent om EV’s niet schreeuwend duur te maken in de MRB. Dat werd door het huidige kabinet afgelopen Prinsjesdag versoberd naar 25 procent, en ook nog eens een jaar korter (tot en met 2029 in plaats van 2030). Die versobering wordt nu deels teruggedraaid; voor de jaren 2026 t/m 2028 wordt de korting 30 procent. In 2029 is de korting 25 procent. Branchepartijen als RAI Vereniging en VNA reageren niet onverdeeld positief op de plannen. Hoewel men blij is met het signaal om elektrisch rijden aantrekkelijker te maken. Maar de eindheffing voor werkgevers kan wel eens voor onbedoelde effecten gaan zorgen. “Als werkgevers door deze maatregel gaan kiezen voor alternatieven voor een zakelijke auto, heeft dit grote averechtse milieueffecten”, stelt Renate Hemerik, voorzitter VNA. Zo’n alternatief kan bijvoorbeeld zijn dat werkgevers massaal gaan voor een mobiliteitsbudget waarin de werknemer zelf voor zijn mobiliteit moet gaan zorgen. Die kan dan bijvoorbeeld kiezen voor een vervuilende oude dieselauto voor elke dag 8 | woon-werkverkeer en/of zakelijke ritten. Hemerik: “De eindheffing lijkt in de basis op een penalty voor auto’s van de zaak, in plaats van de verwachtte bonus voor werkgevers die zich hard inzetten voor verduurzaming van het wagenpark. Dat terwijl auto’s van de zaak, omdat ze nieuw, schoon, veilig en zuinig zijn een hele belangrijke bijdrage leveren aan de vergroening.” Minister Sophie Hermans van Klimaat en Groene Groei (Beeld: Martijn Beekman] Werknemer merkt weinig van duurzaam mobiliteitsbeleid Werkgevers spelen een belangrijke rol in de overgang naar duurzamere mobiliteit, maar laten nog te veel kansen liggen. Hoewel 90% van de werkgevers zegt duurzame mobiliteit actief te stimuleren, ervaart bijna de helft van de werknemers hier daadwerkelijk ondersteuning bij. Het een en ander blijkt uit het nieuwste Trendrapport Duurzame Mobiliteit van Nationale-Nederlanden. Het laat duidelijk zien dat duurzame mobiliteit hoog op de agenda van werkgevers: het overgrote deel (90%) zegt medewerkers te stimuleren om duurzamer te reizen. Werkgevers doen dit vooral met het aanbieden van laadpalen (53%), flexibele werktijden en thuiswerkopties (50%), zo blijkt uit onderzoek uitgevoerd door Markteffect. Toch ervaart slechts de helft (48%) van de werknemers daadwerkelijk steun bij de overstap naar een duurzamer vervoermiddel. Volgens Maurice Koopman, CEO Schade & Inkomen bij Nationale-Nederlanden, is er een duidelijk kloof tussen beleid en praktijk. “Werkgevers zeggen duurzame mobiliteit te omarmen – in meer dan de helft van de gevallen om hun imago te versterken – maar in de praktijk merken werknemers daar nog (te) weinig van. Juist daar liggen kansen. Als we willen dat meer mensen daadwerkelijk overstappen, moeten bedrijven en beleidsmakers niet alleen stimuleren, maar vooral ook faciliteren en daarover helder communiceren. Denk aan het aanbieden van meer laadpalen op kantoor, aantrekkelijke leaseopties, autodelen, fietsen en hybride werken.”
9 Online Touch Home