Praktische inzetbaarheid Uit het onderzoek blijkt wel dat de perceptie rondom elektrisch rijden verandert. In 2024 zag nog 63% van de autobezitters de aanschafkosten als grootste obstakel, nu is dat 51%. Ook het rijbereik wordt minder vaak als barrière genoemd (van 31% naar 23%). Toch leidt dit nog niet tot een grote verschuiving: 38% kiest bij een volgende auto opnieuw voor benzine. Volgens Nationale-Nederlanden heeft dit deels te maken met de onvolgroeide tweedehandsmarkt voor elektrische voertuigen, twijfels over de aanschafkosten, laadpaalbeschikbaarheid en de praktische inzetbaarheid van elektrische auto’s. Koopman: “Elektrisch rijden wordt steeds toegankelijker, maar de overstap gebeurt niet vanzelf. Beleidsmakers, financieel dienstverleners en dus ook werkgevers kunnen een belangrijke rol spelen in het wegnemen van deze barrières.” Ook met de overstap naar OV wil het niet echt vlotten, blijkt uit het onderzoek. De belangrijkste obstakels die autobezitters noemen bij het overstappen naar het OV zijn: een lange reistijd (56%), vaste dienstregeling (25%), overstaptijd (29%) en routebeperkingen (24%). Maar het is ook een kwestie van perspectief, benadrukt Koopman. “Reizigers die sowieso met het OV gaan ervaren deze drempels veel minder. Zij zien het reizen met de trein juist als een handig moment om te werken.” KwikFit breidt landelijk netwerk voor e-bikeonderhoud verder uit KwikFit breidt de dekking van het onderhoudsnetwerk voor e-bikes flink uit met de opening van een E-bike Service Point in bestaande vestigingen in Amsterdam, Bussum, Den Haag, Dordrecht en Hilversum. Daarmee telt KwikFit straks in totaal 16 vestigingen met een E-bike Service Point. “De vraag naar snel, betrouwbaar en deskundig onderhoud aan e-bikes wordt steeds groter”, aldus Pieter Bikker, directeur E-mobility bij KwikFit. “Sinds de opening van ons eerste E-bike Service Point in Amsterdam in 2022 hebben we hard gewerkt om de landelijke dekking steeds verder uit te breiden. Daarbij investeren we volop in de laatste technologieën en in opleidingen van onze medewerkers om onze klanten, ongeacht het merk van hun fiets, van de beste service te voorzien. Wij blijven daarnaast kijken naar mogelijkheden voor verdere uitbreiding van ons servicenetwerk voor e-bikes in Nederland, zodat we ons steeds onderscheiden als de expert in e-mobility.” Tot en met 2027 wil KwikFit het aantal E-bike Service Points verder uitbreiden naar vijftig vestigingen. Opvallende onderzoeksresultaten: • Het milieu is de belangrijkste reden voor autobezitters om voor elektrisch, hybride of waterstof te kiezen (58%). Lagere brandstofkosten (48%) volgen op de tweede plaats, stil en soepel rijden (36%) op drie. • Bij ondernemers gaat ‘milieu’ ook aan kop: voor 71% van de ondernemers (zzp’ers (80%), mkb’ers (67%) en gz (73%) is dit de belangrijkste drijfveer om over te gaan op duurzaam vervoer. • Opvallend is dat 12% van de Nederlanders bij vervanging geen nieuwe auto zou nemen. • Bijna 50% van de Nederlanders neemt de benzineauto naar werk, 7% kiest OV en 7% de elektrische fiets, 14% de gewone fiets. • De afstand naar het dichtstbijzijnde OV-punt? Gemiddeld 25 min lopen, 12 min fietsen of 6 min met de auto. • Imago wint aan belang als reden om te verduurzamen: vorig jaar was dit 48% van mkb/gz, nu 62%. • Werkgevers stimuleren duurzaam vervoer vooral met laadpalen (53%), flexibele werktijden en thuiswerkopties (50%) – de meest duurzame oplossing. • Net als vorig jaar vinden particulieren dat de overheid de transitie moet versnellen. Driekwart vindt dat ook werkgevers hierin een rol hebben. Ook verzekeraars dragen verantwoordelijkheid. Bieden zij financiële steun, zoals premiekorting? Dan wordt 68% van de particulieren en 74% van de ondernemers positiever over een verzekeraar. elke dag | 9 TrendsinAutoleasing.nl
10 Online Touch Home