18

'Celibaat' - Politika © Dieter Bevers FEEDBACK GEVEN OP EEN VOORSTELLING: HOE DOE JE HET GOED? “Theater kijken is een samenspel tussen hoofd en hart. Maar eerst komt het hart” ANN PALMERS Het overkomt ons allemaal wel eens. Je gaat naar een stuk kijken en achteraf in de foyer komt de vraag: wat vond je ervan? Jij geraakt niet verder dan “Goed” of als het tegenviel “Wel speciaal”, gevolgd door een ongemakkelijke stilte, waarop we snel overgaan tot “Iets drinken?”. Hoe geef je zinvolle feedback op een voorstelling? Een gefundeerde mening opbouwen over een theaterstuk én die verwoorden bij de betrokkenen: het is een hele opgave. Wij gingen te rade bij vier specialisten: Charlotte De Somviele (De Standaard, Etcetera) en Evelyne Coussens (De Morgen, rekto:verso) zijn doorwinterde theaterrecensenten, Anton Segers is leerkracht acteren en regie aan de Stedelijke Academie van Lier en Poppe Boonstra regisseert het Collectief Theater Hart. Ga onvoorbereid en stel je open Charlotte De Somviele benadrukt dat we als toeschouwer het best onvoorbereid naar een voorstelling gaan. “Ga binnen zonder oordeel en lees niet te veel informatie over het stuk in het programmaboekje. Kijk naar wat je ziet en probeer het niet te rationaliseren. Elke voorstelling heeft zijn eigen waarheid los van wat de maker erover vertelt.” Evelyne Coussens treedt haar bij: “Ik vind het problematisch hoe 18 sommige cultuurhuizen een volledige analyse van het stuk op voorhand meegeven. Zo laat je geen ruimte voor je eigen beleving.” THEATERDOCENT ANTON SEGERS: “Als je enkel kijkt vanuit je analytische geest, bestaat het gevaar dat je te afstandelijk en te kritisch kijkt.”

19 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication