21

MURIEL JELLE DELAITEMPS TONEEL HEVERLEE Wanneer drukte jij het meest je stempel op een productie? “Rekwisieten zoeken doe je nooit alleen, het is altij d teamwork. Meestal doen we dit met twee, als een echte tandem. Voor een aantal producties mochten wij ons van onze creatiefste kant tonen! Ooit maakten we een snuisterij enwinkeltje, waar we ons hart en onze ziel in staken. Aan alles hing een specifi ek labeltje, en we sjouwden het vol met ongeveer alles wat we op de rekwisietenzolder konden terugvinden. Voor de productie van Sjakie en de Chocoladefabriek stond er tij dens de pauze een volledig ingericht snoepwinkeltje tussen het klinkende publiek. De toeschouwers kregen allemaal een reep chocolade, een échte Willy Wonka!” Met welke collega’s werk jij nauw samen? “Mij n mott o is dat de één niet zonder de ander kan. Achter én voor de schermen houdt iedereen elkaars hand vast. Het is zelfs al eens gebeurd dat ik zelf op de scène stond, bij de productie ‘Movie Night’, geïnspireerd op ‘Jurassic Parc’. Toen maakten we al onze rekwisieten met keukenmateriaal. Je kon het zo gek nog niet bedenken, maar we maakten er echt dino’s van. Dat was ook subliem. Het is nog steeds één van de mooiste ervaringen van mij n hele toneelcarrière.” 'Movie Night' - Toneel Heverlee © Muriel Jelle Delaitemps (rechts) Wat schenkt jou als rekwisiteur het meeste voldoening? “Als ik mezelf een toneeltotem zou moeten geven, dan koos ik ‘creatieve bij ’. Ik kan niet stilzitt en. Dat is voor deze job echt ideaal! Vroeger was ik meer een verlegen type. Het theater schonk mij zoveel meer zelfvertrouwen omdat ik echt mocht experimenteren en creatief kon zij n. Ondertussen staan mij n collega en ik bij regisseurs bekend als een tandem die de moeilij kere producties kan dragen. Ik kan heel goed uit het niets heel fi jne dingen maken.” Welk object uit de grote rekwisietenkast neem jij stiekem mee naar huis? “Er is één bepaald rekwisiet dat de ambachtsschool in de jaren ’80 voor ons gezelschap maakte: een prachtige koningskroon! Die gaat al decennia mee en wordt met de grootste voorzichtigheid bewaard en gedragen. Voor sommige producties doen we er kleine aanpassingen aan, maar puur natuur is hij het mooist. Toen wij onze vij ſt igste verjaardag vierden, maakte iemand van ons er een prachtige tekening van, die we zelfs tentoonstelden. Die kroon zou ik met veel liefde mee naar huis nemen.” Wat is een acteur zonder rekwisiteur? “Voor zover ik weet kan enkel de mimespeler rekwisieten achterwege laten. Het rekwisiet is essentieel omdat het bij draagt aan de actie, de sfeer, de persoonlij kheid van een personage en de uitstraling van een scène. Kortom, het helpt de toeschouwer én de speler om het stuk te situeren en zich bovenal sterk in te leven in het gebeuren op de scène. Rekwisieten zij n op iconische wij ze ook verbonden met hun personages. Wie is Indiana Jones zonder zij n hoed? Of James Bond zonder gadget?” Wat is het rekwisiet van je stoutste dromen? “Het zou geweldig zij n om eens mee te werken aan een postPATRICE MOUGEOLLE FREELANCE REKWISITEUR Wat is de grootste uitdaging voor een rekwisiteur? “Ik vind dat mensenkennis nog altij d heel erg belangrij k is als het erop aankomt om met een team een goede productie te maken. Soms is het een uitdaging om tot een zo goed mogelij ke communicatie te komen met de regisseur. In het begin weet ik niet altij d wat er precies verwacht wordt en net dat is noodzakelij k om goed te presteren. En je mag nooit de details vergeten! In een prachtige productie zitt en die altij d goed.” apocalyptisch project! Ik werk graag met objecten die ik kan recupereren, om hen dan in volle glorie te laten terugkeren naar hun oorspronkelij ke functie en uitstraling. Ik transformeer graag de dingen die in de vuilbak belanden, ik heb er ondertussen mij n handelsmerk van gemaakt.” Wat maakt van jou een goede rekwisiteur? “Het rekwisiteurschap vraagt veel creativiteit, en vindingrij kheid is mij n grote kracht. Soms maak ik met een miniem budget toch een geweldig accessoire! Ik ben een echte plantrekker en houd ervan om te blij ven zoeken naar een geschikte oplossing. Als ik bij voorbeeld geen radio uit de jaren 1920 vind, dan maak ik er zelf een die er zo goed mogelij k op lij kt! Het is uiteindelij k de bedoeling dat je de juiste associatie opwekt en het publiek in de illusie kan laten meestappen.” 21 Patrice Mougeolle © Michael Jacques

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication